Det mener en kraftig oppgitt Østring når han blir konfrontert med hva som er på trappene i det politiske maktspillet rundt nordnorsk travsport. Dette er en arena hvor han selv har vært med som mangeårig styremedlem, nestleder og leder av Nord Norge Travforbund (NNTF). Men 4. mars i år var det slutt. Da var åtte år som en del av styret i NNTF over. I flesteparten av dem var han lederen for utviklingen av den nordnorske travsporten. Etter bare få måneder ute av manesjen er han opprørt over hva som nå er i ferd med å skje i travsportens maktkorridorer.

Og denne gangen tror han ikke på at det kommer til å ende godt for idretten han er så glad i.

– Det som nå er i ferd med å skje kan representere slutten for nordnorsk travsport.

Harstad mot Bodø

Gjennom sin lange travpolitiske karriere har Østring vært vitne til en dragkamp som har stått mellom to parter, Harstad-tilhengerne og de som ønsket at Bodø skulle få større innflytelse gjennom en jevnere fordeling av løpstilbudet og på sikt overta hovedsetet i landsdelens travsport. Det er en kamp som har pågått gjennom flere tiår, hvor Harstad til nå har vært en udiskutabel kandidat som nordnorsk hovedbane. Harstad-sida var også den som Østring sympatiserte med. Han har alltid tatt til orde for at Harstad var den naturlige nordnorske hovedbanen. Men under det nye styret i NNTF har kursen blitt staket ut i en annen retning enn hva den tidligere lederen håpet på.

– Selv om jeg har gitt meg som politiker, betyr ikke det at jeg ikke har fått tilbakemeldinger på hva som har skjedd. Folk har ringt heftig for å fortelle om hva som er i ferd med å skje. Jeg er forferdet over utviklingen. Det legges opp til en ny krig. Og dette er verre enn hva jeg opplevde sist det var høyt spenningsnivå mellom leirene, sier travprofilen, før han utdyper:

– Nå er vi vitne til et regelrett kupp.

– Uverdig

Han mener også at kvartetten Jan-Arne Skår, Eivind Nydal, Yngve Pedersen og Mariann Vebostad Trudvang har blitt behandlet forferdelig som en følge av mistillitsforslaget som har blitt rettet mot dem som medlemmer av Totonor-styret.

– Siden opprydningsarbeidet ble startet etter det vanskelige halvåret fra høsten 2009 til våren 2010, var det viktig å få på plass ryddige folk i de ulike posisjonene i nordnorsk travsport. Her har Skår, Nydal og Vebostad Trudvang gjort en forbilledlig jobb i mine øyne. Totonor har vært i gjennom prosesser som har kostet mye - også økonomisk. Harstad har oppgradert sin trav-oval. Samtidig har også indre bane blitt forskjønnet. Likevel har man med nøysom og god økonomisk ledelse sørget for å komme seg i gjennom denne prosessen med et økonomisk overskudd. Denne trioen har jeg lært utrolig mye av, mener Østring.

Som en direkte følge av det som han omtaler som et trav-kupp, spår han en vanskelig framtid for nordnorsk travsport.

– Jeg tror at det er mye frustrasjon som vil utløses av det som nå skjer. Frontene mellom de to delene av miljøet vil være steilere en noen gang. At Harstad-folket kommer til å ta turen til Bodø på framtidige travløp er lite sannsynlig, tror travprofilen.

– Ser du noen løsning på den politiske konflikten som nå utspiller seg i landsdelen?

– Jeg ser kun en mulighet. Landsdelen bør deles opp i to driftsselskaper og forbund, og deles ved Vestfjorden. Begge sidene har to vidt forskjellige versjoner av hva de ser på som sannheten i saken. Å forenes tror jeg er en umulighet, sier Østring.

LØSNING: – Den eneste løsningen som jeg kan se på situasjonen er at vi deler Totonor og NNTF i to selvstendige enheter ved Vestfjorden, sier Østring. Foto: Ivar Hjelvik