Planleggingen og gjennomføringen av Arctic Race of Norway 2014 – samt publikums oppslutning rundt arrangementet – bidro direkte til en samlet meromsetning for norsk næringsliv på 81,4 millioner kroner.

Det kommer frem i en omfattende rapport utarbeidet av selskapet Bedriftskompetanse. Den ferske rapporten, som er skrevet på grunnlag av undersøkelser gjort både under og etter selve arrangementet i august i fjor, kartlegger både økonomiske ringvirkninger, regionalt samarbeid, kompetansebygging, beredskap, mediedekning og publikumsinteresse.

Ifølge rapporten utgjør store deler av meromsetningen, eller nærmere bestemt 26,6 millioner kroner, Arctic Race sine kjøp av varer og tjenester i forbindelse med arrangementet. Samlede kjøp fra leverandører i Nord-Norge lå på 20 millioner kroner, mens kjøp av varer og tjenester i Sør-Norge er beregnet til 6,6 millioner, inkludert underleveranser.

Publikum øker omsetningen

Men i hovedsak er næringslivets merinntekter knyttet til publikum, og i første rekke tilreisende tilskuere. Rapporten forteller at totalt 160.000 tilskuere – av disse 22.000 tilreisende – skapte lokal meromsetning på rundt 55 millioner kroner. Overnattings- og serveringsbransjen stod for 65 prosent av denne omsetningen, resten fordelte seg på varehandel, lokaltransport og øvrige tilbydere av varer og tjenester til de tilreisende.

– Arctic Race of Norway er et svært omfattende sportsarrangementet som skaper større økonomisk avkastning for næringslivet enn mange er klar over. Arctic Race har dessuten engasjert både riks- og kommunepolitikere, reiselivsbransjen, næringslivsaktører og lokale idrettslag på en måte vi ikke trodde var mulig. Rapporten viser at sykkelrittet har vært et løft både med tanke på økonomi og samarbeidsklima, noe vi selvsagt er veldig glade for, sier daglig leder og initiativtaker bak Arctic Race of Norway, Knut-Eirik Dybdal.

Stor effekt av TV

I fjor ble TV-bildene fra Arctic Race of Norway kringkastet i 180 land. Rapporten konkluderer med at det er vanskelig å sette konkrete økonomiske verdier på denne oppmerksomheten, men at eksponeringen i ren reklameverdi beløper seg til rundt 200 millioner kroner.

– Arctic Race of Norway både åpner for og krever god regional samhandling mellom lokalsamfunn og regioner, ulike bransjer, interesseorganisasjoner og fagetater. Dette samarbeidet kan gi store synergieffekter over tid til landsdelen, også med tanke på andre viktige satsningsområder, avslutter Knut-Eirik Dybdal.