Andre utgave av Arctic Race of Norway går av stabelen fra 14. til 17. august 2014. Arrangørene er godt i gang med planleggingen, og start og målgang vil bli avslørt i slutten av januar. -  I overgangen til det nye året kan arrangøren se tilbake til svært hyggelige tall som oppsummerer mediedekningen av rittets første utgave, skriver Morten Broks i en pressemelding.

Enestående mediedekning

74 timer med TV-sendinger fra rittet til 110 land, 11,5 millioner seere på Eurosport, samt to og en halv time direktesending på TV2 hver dag, er bevis på at Arctic Race også ble en stor suksess på TV.

Det ble også skrevet 5800 nyhetsartikler relatert til rittet i tradisjonelle medier. På Facebook ble Arctic Race det 8. største sykkelarrangementet i verden. En slik mediedekning av sykkelrittet, i det første året, er enestående i norsk sammenheng.

Verdifull markedsføring

- Flotte TV-sendinger fra Nord-Norge – stort sett i solskinn – er verdifull markedsføring for Norge ut i verden. Både naturen og folkefesten langs veiene har gjort inntrykk langt utover Norges grenser. Vi både håper og tror at mange ble inspirert til å reise hit, som turist eller kanskje også for å få med seg Arctic Race of Norway, sier reiselivsdirektør Per-Arne Tuftin i Innovasjon Norge.

Fantastisk engasjement

Tilskuerne vil aldri glemme den ulidelig spennende avslutningen på sisteetappen i Harstad, der Hushovd vant den avgjørende bakkespurten og dermed sikret seg sammenlagtseieren i tidenes første utgave av Arctic Race of Norway.

- Jeg kunne ikke skuffe hjemmefansen, uttalte ambassadør Hushovd etter målgang og benyttet samtidig anledningen til å takke de 150.000 tilskuerne i Bodø, Lofoten, Vesterålen og Harstad som sammen sørget for en vidunderlig sykkel- og folkefest i Nord-Norge.

I tillegg til det profesjonelle rittet ble det arrangert et Morgendagens Helter-ritt, med unge talenter fra Norges 7 sykkelregioner, samt et mosjonsritt kalt Arctic Race of Norway Challenge som fikk nesten tusen deltakere. For ikke å glemme de mange og kreative sidearrangementene, i regi av etappebyene og de lokale turistkontorene, som alle bidro til å skape en ekte folkefest.

Meningsmåling

Meningsmålinger gjort under Arctic Race 2013 viser at;

  • 95 % av tilskuerne ser på ARN som et arrangement for hele familien

  • 99,9 % av de spurte har et positivt hovedinntrykk av ARN

  • 97 % ønsker å komme tilbake i 2014