Arctic Race of Norway har gjort beregninger som tilsier at sykkelrittet vil gi en samlet regional effekt i 2013 på 117 millioner kroner. I 2016 estimeres den økonomiske effekten av arrangementet til 333 millioner kroner basert på estimerte inntekter som en forventer at arrangementet vil skape.

- Vi tror dette rittet vil gi Norge og Nord-Norge en økt turismeomsetning, men også en god synlighet som en attraktiv sykkel- og feriedestinasjon. Vi venter i spenning på å se resultatene av dette rittet, sier reiselivsdirektør Per-Arne Tuftin i Innovasjon Norge i en pressemelding.

120 ryttere

Startskuddet for tidenes første Arctic Race of Norway er bare noen timer unna. Visitnorway er samarbeidspartner, og ser fram til både folkefest og sykkelfest i Nord-Norge de neste dagene.

På startstreken i Bodø står 120 ryttere fordelt på 20 lag fra 16 nasjoner, inkludert Hong Kong, Canada og New Zealand. Norske Thor Hushovd, Alexander Kristoff og supertalentet Sondre Holst Enger er blant disse. I fire dager skal de tråkke seg gjennom det unike arktiske landskapet, rundt byene Bodø, Svolvær, Stokmarknes og Harstad.

Reiselivsdirektør Per-Arne Tuftin i Innovasjon Norge. Han er sikker på at rittet er verdifullt for norsk reiseliv.

- Arctic Race of Norway blir et fantastisk utstillingsvindu for Norge som reisemål og da er det viktig å synliggjøre Norges største reiselivsportal Visitnorway, slik at-TV seere og tilskuere enkelt kan finne mer informasjon om Norge, sier Tuftin i en pressemelding.

Han tror sykkelrittet kan ha en enorm markedsføringsverdi for Norge som destinasjon.

Kringkastes i 154 landSykkelrittet samarbeider med en av Europas største sportsarrangører; Amaury Sports Organisation (ASO), som arrangerer sykkelklassikerne som “Tour de France”, Spania rundt og en rekke andre store sykkelarrangementer i verden. ASO har avtaler med 200 TV-selskaper i 190 land. Allerede har 26 TV-selskaper fra 154 land avtalt sendinger fra det norske sykkelrittet. TV 2 vil vise sykkelrittet til norske TV-seere.

- Arctic Race of Norway er en enorm profileringsmulighet for Nord-Norge og Norge som reisemål. Samarbeidet med ASO muliggjør TV-sendinger med profilering av idrett, natur, kultur, reiseliv og øvrig næringsliv. Rittet vil vise både landskapet, de lokale stedene, folkefesten og den norske kulturen. Vi ønsker å vise at den norske kysten i tillegg til vakkert landskap også har et yrende folkeliv og en spennende kultur, melder Tuftin.