- Neste steg er World Tour. Gjør vi en god jobb, kan vi nå et mål om å komme dit. Men det er fortsatt et stykke vei å gå, sier Knut-Eirik Dybdal til ht.no.

I 2013 gikk rittet blant annet gjennom vakre Lofoten og Vesterålen, mens 2014-utgaven inneholdt en historisk erobring av Nordkapp. Rittet nord for Polarsirkelen har med dette allerede tatt spektakulære steg inn i sykkelverdenen, og kombinasjonen av vakkert arktisk landskap, bred internasjonal mediedekning og unik norsk entusiasme blant publikum, har gjort arrangementet til mye mer enn bare et sykkelritt.

Både takknemlig og inspirert

- Nord-Norge og norsk sykkelsport er veldig takknemlige for denne avgjørelsen. Oppgraderingen inspirerer oss til å utvikle arrangementet enda mer og det vil ha en god effekt for hele Norges land, mye takket være videre bruk av den omforente merkevaren Visit Norway, uttaler Knut-Eirik Dybdal, direktør i Arctic Race of Norway AS i en pressemelding.

Claude Rach, rittdirektør i ARN fra Amaury Sport Organisation (ASO), har også positive ting å si om Arctic Race of Norway sin framtid:

- Oppgraderingen viser at rittets potensial er blitt anerkjent. Dette rittet har en sterk identitet som gjør at det skiller seg ut blant verdens profesjonelle sykkelritt. Dessuten føler alle samarbeidspartnere seg som den del av rittet og vi har et felles mål om å etablere ARN som et unikt arrangement i Norge og vel plassert på den internasjonale sykkelkalenderen.

Arrangørene er nå i full gang med forberedelsene til tredje utgave av Arctic Race of Norway, som går av stabelen 13.-16. august 2015. Og kategorien for rittet i år III er altså Hors Classe, eller HC.

Positiv utvikling

Utviklingen av ARN har vært positiv på flere ulike områder. Dette gjelder ikke minst sportslig, med ni Tour de France-lag på startstreken i 2014 (sammenlignet med sju i 2013), deriblant norske sykkelstjerner som Hushovd, Kristoff og Nordhaug samt noen av verdens beste internasjonale syklister, som Marcel Kittel.

På mediesiden gikk TV-sendinger fra rittet til 180 land i 2014, TV2 hadde en økning i antall seere på 50 prosent (jfr. 2013) og ARN blitt det 8. største sykkelrittet i verden på sosiale medier. 160.000 tilskuere fulgte rittet langs ruta i 2014, et tall som overstiger antall innbyggere som bor i områdene berørt av traséen.