24-åringen fra Harstad kjører lørdag sjette og siste NM-runde i rallycross supernasjonal klasse 4, den største klassen med motorer over 2400 ccm. Før finalen i Skien har han 20 poeng mer enn nærmeste utfordrer.

To ganger har Dalseth Jacobsen tatt sølv i NM, og én gang bronse. Gullet har aldri vært nærmere.

– Jeg er selvfølgelig spent, men ikke slik at jeg ikke får sove på natta, sier Dalseth Jacobsen.

I beste posisjon

Garasjen i Kanebogen er så godt som tømt. Bilen står sørpå og venter på teamet. De siste reservedelene ble klargjort og pakket før avreise torsdag.

Team Jacobsen stiller med dobbelt sett av alt - med unntak av motor. Tilfeldigheter skal ikke klusse det til i avslutningen.

– Bilen er gått over og ser veldig bra ut. Ingenting skal stelle til vansker for oss, forhåpentlig ikke sjåføren heller, sier han og smiler.

– Jeg tenker på hvor nær jeg er å nå målet, men orker ikke bruke tid på å finregne poeng og vurdere konsekvenser. Det handler om å gjøre et greit løp. Da vinner jeg NM.

– Jeg vet at selv om jeg må stryke dette løpet, må andremann ha full pott. Det har han aldri før klart i sin karriere. Derfor skal mye gå galt for at jeg ikke tar tittelen.

Sjampanjeflasker medbringes likevel ikke til Skien.

– Det bringer ulykke, så det skjer ikke. Jeg får heller kjøpe inn noe lørdag kveld dersom det går slik jeg håper.

Drømmer om supercar

Han håper tittelen er i boks etter de første tre innledende rundene lørdag. Hvis ikke andremann i sammendraget, Kim Åvar Meland, leder da, er Dalseth Jacobsen mester før omgang fire og finalen.

– Det er mange muligheter å sikre seieren. Tidligere har jeg kommet til siste NM-runde og vært bak de andre. Da har jeg kjørt som en villmann for å ta igjen konkurrentene. Nå leder jeg for første gang og har mer kontroll. Jeg skal verken safe eller være superoffensiv, sier Dalseth Jacobsen.

– Hva betyr det for deg hvis du vinne?

Dalseth Jacobsen drømmer om å få kjøre et løp eller to i supercar mot Petter Solberg og de store gutta.

– Muligheten kan by seg om jeg vinner NM. Får jeg sjansen og blir knust, er det ingen vits å fortsette. Henger jeg med er det verdt å prøve å få til noe på permanent basis.

Prioriteringer

Et annet alternativ er å sette håndbrekket på for godt.

– Jeg har faktisk tenkt tanken om å gi meg. Samtidig ønsker jeg å ta noen steg videre når jeg først har brukt så mye tid på sporten.

Dalseth Jacobsen er 24 år, men har brukt all tid siden han var 16 på motorsport.

– Samtidig vet jeg hvor mye min satsing krever av familie og støtteapparat, som må velge bort mye for å følge meg. Jeg kjører derfor ikke bare for meg selv i finalen lørdag, men for alle som har vært med meg i disse årene, sier han.

Støttespillere

Sju personer er i teamet, inkludert føreren selv. Fire mekanikere er med til hver NM-runde. Uten velvillige sponsorer ville bilen stanset for lenge siden. Team Jacobsen har brukt cirka to millioner kroner, ifølge føreren, på NM-satsingen de siste fire årene.

– Pengene går ikke til lønn. Teamet får bare mat og klær. Alt vi får inn går til reiser, bil og reparasjoner. For eksempel koster dekkene 20.000 kroner per løp. Vi teller ikke på tusenlappen. Her går det i tiusenerer om gangen.

Bilen måtte sendes til overhaling i Sverige da det oppsto en feil på motoren tidligere i sommer. Da spyttet samarbeidspartnere inn enda mer slik at ikke sesongbudsjettet skulle sprekke.

– Vanvittig mye penger er brukt, og uten alle gode sponsorer ville jeg ikke vært der jeg står nå en runde fra en mulig NM-tittel, sier han.

Foreløpig er ikke en eneste krone tjent.

– Et fjernt mål har hele tiden vært å komme til et høyere nivå der penger finnes. Mulighetene til å tjene på sporten er der, og det har hele tiden vært baktanken med satsingen.

– Har der tatt lengre tid å komme i posisjon for NM-gullet enn du hadde trodd?

– Både og. Vi kom uten nødvendig kunnskap og kompetanse inn i NM-sirkuset. Teamet har prøvd seg fram. Man må feile for å lære. Det har vi gjort, og nå har vi erfaringen som skal til for å vinne

– Hvordan er det for støtteapparatet rett før avgjørelsen faller?

– De er nok mer spente enn jeg er, og aller verst er det for faren min. Han og de øvrige har jo sett meg kjøre mange ganger, og har erfart alt som kan gå galt. Det er faktisk verre å se på enn å kjøre selv. Jeg føler at jeg har kontroll, sier Dalseth Jacobsen.

Reservedeler: Teamet tar ingen sjanser og har dobbelt sett av alt. Jonas Dalseth Jacobsen pakket det siste før avreise torsdag. Foto: Øyvind Askevold Kaarbø
I FRONT: Jo­nas Dal­seth Jacobsen har vunnet to av fem NM-runder i tillegg til en andreplass før finalen. Foto: Rune Johannessen Foto: Rune Johannessen