Slik det er i dag må Hustad se at en betydelig del av troppen må kjøre lange strekninger for å slutte seg til resten av troppen i trenings- og kampsammenheng. Det har samtidig vært den eneste måten som har vært økonomisk forsvarlig å reise på når troppen skal samles og lag skal samkjøres.

– Historisk sett har vi alltid sett verdien av å fortsatt knytte til oss utøvere etter at de har forlatt hjemkommunen for å studere. Det betyr at vi gjennom årenes løp har hatt en rekke av våre a-lagsspillere i Tromsø. For årets sesong teller denne gruppen seks spillere. Tidligere har laget begitt seg ut på glatte vinterveier for å delta i vinterserien i Tromsø. Når vi skal kjøre vårt eget opplegg hjemme, har løsningen vært at spillerne i Tromsø kjører leiebiler hjem på idrettslagets regning, forklarer Hustad.

Idrettsbilletter

Han mener likevel ikke at pengene som idrettslaget bruker er hovedpoenget for forslaget om å innføre en ordning for idrettsutøvere som gjør det mulig å reise billigere med fylkeskommunal kollektivtransport.

– Pengene som vil spares på innføringen av et slikt tiltak er ikke noe hovedpoeng for meg. Det er derimot en betydelig risiko på veiene hver gang man skal sette seg i bilen og tilbakelegge sterkt ulykkesbelastede strekninger. Hadde det da latt seg gjøre at spillerne heller tok hurtigbåten, ville denne risikoen blitt betydelig redusert. Men uten en rabattert ordning på dette området, vil det rett og slett ikke la seg gjøre økonomisk, mener Hustad.

Han understreker også at det ikke bare snakkes for sin egen syke mor i denne saken, men at innføringen av en slik ordning vil kunne være et viktig tiltak for den generelle idrettsbevegelsen.

– Om vi med dette forslaget kan være med på å etablere en ordning som kan være til gagn for alle som driver med idrett, er ingenting bedre enn det, sier Hustad.

Baktanker

Treneren for Skånlands a-lag er klar på at det er en tanke bak at spillere fortsatt er tilknyttet klubben etter at de har forlatt for å studere i Tromsø.

– Vi kunne selvfølgelig ha valgt å kutte dem løs og heller si «velkommen tilbake» den dagen de er ferdigstuderte. Men det ønsker vi ikke. Vi ønsker derimot at spillerne som fostres opp i klubben skal ha dette båndet til oss gjennom hele studietida. Vår oppfatning er at det er langt lettere å sette kursen hjem, når man har et vedvarende bånd til hjemstedet gjennom hele studietida, sier Hustad.

En av dem som har opplevd nettopp dette er veteranen Terje Balteskard. Han tok lærerutdannelse i Tromsø, og vendte hjem etter endt utdannelse.

– Vi kjente båndene til klubben, og følte at de brydde seg om deg og ønsket deg med på laget. Tross mye kjøring så hadde man en god opplevelse av å være tilknyttet moderklubben i studietida, sier Balteskard.

Tok saken videre

Idrettsbillettene har også blitt satt på den politiske dagsordenen i fylkeskommunen. Det har Christine Bertheussen Killie (H) sørget for. Fylkespolitikeren har rettet en interpellasjon vedrørende idrettsbilletter på fylkeskommunal transport.

– Det begynte med at man fikk et innspill fra idretten som så nytten i å få til ei ordning for idrettsutøvere som gjorde det mulig å benytte fylkeskommunal trafikk til rabatterte ordninger. Det er flere dimensjoner som gjør dette interessant. Det dreier seg om trafikksikkerhetsaspektet, om det økonomiske bildet, og om miljøgevinsten, forklarer Bertheussen Killie.

På talerstolen i fylkestinget foreslo Bertheussen Killie å få en slik ordning utredet.

– Jeg foreslo at det skulle igangsettes en prøveordning med idrettsbilletter på fylkeskommunal trafikk, sier fylkespolitikeren fra Skånland.

Forslaget ble oversendt fylkesrådet for videre behandling. Det var en avgjørelse som ble enstemmig fra fylkestingets representanter.

– Dette er en god sak for frivilligheten som jeg kommer til å følge opp videre, sier Bertheussen Killie.

FYLKESPOLITIKER: Christine Bertheussen Killie (H) har tatt forslaget om rabatterte idrettsbilletter med seg til fylkestinget. Forslaget er nå oversendt fylkesrådet for videre behandling. Arkivfoto Foto: JOHN-KRISTIAN DALSETH