Nils Dregelid er en av to nordmenn som kan godkjenne alpinanlegg for bruk i internasjonale konkurranser.

Han har lagt bak seg et besøk i Harstad med befaring av Sollifjellet. Alpinsenteret har fått FIS-stemplet tilbake for grenene slalåm og storslalåm. Den forrige godkjenningen gikk ut i 2010.

Ruster for fremtiden

– Ny godkjenning blir utskrevet. Det er et flott anlegg med løyper som er godt innenfor kravene, sier Dregelid.

Høydeforskjellen må være minimum 220 meter for slalåm og 250 meter for storslalåm. I Sollifjellet ligger start 518 meter over havet og mål på 250 meter, opplyser styreleder Trond Viggo Opdal, som sammen med Trygve Nilsen, Trygve Olsen og Fred Jørgensen var med på vandring i løypetraseene sammen med Dregelid.

– Med FIS-stempel på plass er vi igjen rustet for arrangementer vi kan tenke oss i fremtiden, sier Opdal.

FIS-runde

Det ble arrangert FIS-renn i første halvdel av 90-tallet. Etter hvert ble klubben såpass tappet for ressurser at den i desember 2000 erkjente at det ville bli lenge til neste renn av internasjonalt format. Nåværende styreleder har en drøm.

– På sikt ønsker vi å være en del av en FIS-runde sammen med Tromsø, Bardu og Narvik. Tanken er å ha ett til to renn hvert sted, og få med løpere fra Norge, Sverige og Finland. Jeg så denne muligheten da jeg var styreleder i Bardu Alpinklubb. Da var ikke Harstad klare ressursmessig og hadde heller ikke godkjent bakke. Nå er en slik cup nærmere ei realisering, sier Opdal.

Han ser at klubben er i vekst, og at Sollifjellet Alpinsenter har tatt nødvendige grep for å gjøre anlegget mer attraktivt.

– Harstad var en gang store innen alpint da bakken kom. Det oppsto en boom. Nå starter vi på nytt og vil tilbake til gamle storhetstider, sier Opdal.

Entry League

Flere muligheter finnes. Skiforbundet er begynt å se på såkalte Entry League, som finner sted i naboland. Slike arrangementer kan finne sted i forbindelse med ordinære renn for barn og ungdom, hvor de eldste inviteres for å samle FIS-punkter.

– Det er lærerikt for de yngste å se forbilder kjøre på ski, sier Opdal.

Egnet for fart

Ifølge kontrollør Dregelid er bakken også velegnet til fartstrening, men har ikke høydemeter nok for å bli FIS-godkjent til super-G.

– Det mangler 100 meter. Eneste mulighet er å bygge fjellet høyere, fleiper han.

– Bakken er kjempefin som treningsbakke til fart, spesielt for yngre utøvere. Det bør utnyttes, mener Dregelid.

Alpinklubben tar signalet, og ønsker å få til egne skoler for fartsdisipliner.

Fornøyde: Representantene fra Harstad Alpinklubb gleder seg over godkjenningen, og jublet på toppen av fjellet etter gjennomgangen av traseen. Fra venstre: Trygve Nilsen, Trygve Olsen, Trond Viggo Opdal og Fred Jørgensen Foto: privat