For de mange som står utenfor motorsports-bobla er kanskje ikke Stian Haugan et navn som mange drar kjensel på. Men om du er et lite fnugg rallycross-interessert, så vet man at dette dreier seg om en av de største legendene som rallycross-sporten faktisk har forstret. Fra 2011 til 2015 tok han doble NM-titler både innenfor rallycross og bakkeløp. Det gjør den Notodden-bosatte mannen, som er født på Harstad sykehus, til en legende innenfor idretten. Nå tror den frittalende motorsport-utøveren at det fort kan være en harstadværing som kan ta opp arven etter han.
– Det går ikke lange tida før Jonas Dalseth Jacobsen er NM-vinner. Samtidig er det viktig å påpeke at han ikke har det travelt, sier Haugan.
Modningstid
39-åringen har vært med i motorsport-sirkuset i flere tiår, og har erfart hva som er viktige egenskaper for å lykkes i et sirkus hvor mange satser hardt for å kjempe om edelt metall.
– Jeg har sett det mang en gang. Enkelte sjåfører som kommer inn i sirkuset, gjør lynkarriere og havner i toppen i satsingsår nummer ett. Så kommer år og to og tre med stang-ut og problemer. For en betydelig del av utøverne er det snakk om at veien ut av motorsporten blir like rask som veien til toppen, sier Haugan, før han utdyper sitt resonnement:
Kompis-glisene
– Griper hver sjanse
Han mener også at Dalseth Jacobsen har noe mer med seg som gjør han til en mann å regne med i rallycross-toppen de nærmeste årene.
– Jonas skal vinne, han. I løpene hans ser man på kjørestilen at han jobber knallhardt i hver eneste sving og for hver bidige sjanse. Han er 100 prosent hele tida, og har også solide kjøreferdigheter. En skikkelig fighter, mener Haugan.
Jonas fikset NM-bronse
– Skal man være med helt der oppe i NM-sammendraget så kan man ikke ende opp med å bryte en omgang. Det er tidvis ganske høy risiko i kjøringa. I en konkurranseform hvor det er viktig å fullføre rundene anstendig enn å ofre konkurransen for å ta ei plassering, er det noe som man må ta høyde for i kjørestilen, sier Haugan.
Han understreker også at den ekstra bøygen med å ha en større reisebelastning bidrar til ekstra mobilisering for å hevde seg i toppen av resultatlistene. Det bidrar også til at man har ekstra respekt for at han var med og kjempet i gullkampen under årets rallycross-runde. Sånn sett er han jo en ensom ulv. Og det liker vi, humrer Haugan.
Økonomi
– Hvor i landet bør årsbudsjettet ligge for å være med på å kjempe om et norsk mesterskap innen rallycross?
– Det varierer, og kommer egentlig litt an på. Jeg har blitt norsk mester på 300.000 kroner og på 450.000 kroner. For oss som motorsport-utøvere er det viktig at den økonomiske plattformen er på plass, sier Haugan, før han fortsetter argumentasjonen:
– Det som ikke brukes på utgifter knyttet opp imot sesongen legges i utvikling av bilen. Det er viktig å være med på oppgraderingen som skjer innenfor motor, dekk og teknisk utstyr. Her er det veldig viktig å hele tida være i forkant, mener Haugan.
Multi-mesteren kommer med følgende oppfordring til Harstad-føreren:
– Det er viktig å beholde bakkekontakten selv om man opplever suksess. På samme tid kommer man ikke unna at det må nedlegges noen timer i garasjen for å hele tida være konkurransedyktig. I så måte har jeg troen på Jonas. I beste fall er han øverst på podiet allerede neste år, mener Haugan.