harstad: Midling har vært en profilert utøver innen lokal motorsport, og har en gedigen premiesamling. Som fører har han ikke vært i aksjon siden 2003. Lørdag er han tilbake.

– Jeg skal hevde meg. Hvis ikke hadde jeg ikke orket å gjøre comeback, sier Midling og gliser.

Spent

Håret er gråere og reaksjonsevnen trolig noe redusert siden sist. Midling fyller 59 år om to måneder, og er sannsynligvis den eldste til start i Harstad Motorsportsenter lørdag og søndag.

– Konkurrentene er langt yngre og kjappere enn meg, men jeg skal gjøre så godt jeg kan. Denne bilen er veldig bra, sier Midling og viser fram ei gullfarget Boble, eller Volgswagen 1300 om du vil.

Bilen var sist brukt av sønnen Daniel for et par år siden. Motoren er overhalt. Bilen framstår sjainet og klar. Midling har hatt den på banen for å prøvekjøre. Den virket godt, og kjøringen gikk fint.

– Både bobla og jeg fungerte - ja, det var suksess. Derimot er jeg spent hvordan jeg vil reagere når jeg står til start med biler rundt meg. Det er jo en stund siden sist, sier Midling.

Han mener å huske at han fra før har fem seirer på Åsegarden i høstløp.

– Jeg sluttet å kjøre da yngstesønnen Daniel begynte med motorsport. Jeg gleder meg veldig over å være tilbake, sier veteranen.

Samarbeid

Til helgens løp har han fått juniorføreren Kristian Olufsen med i teamet. Begge representerer NMK Hålogaland.

– Kristian er en kjekk gutt, som alltid har hjulpet meg. Da jeg kom på banen igjen, var han den første som stilte opp for meg. Jeg ble kjent med Kristian gjennom Daniel. Kristian var rundt oss da Daniel fortsatt kjørte her i nord, sier Midling.

Olufsen og Midling skal dele bil.

– Vi planlegger og jobber godt sammen. Vi er et godt team, sier Olufsen.

Midling hadde ideen til samarbeidet. Begge nyter godt av det.

– Jeg trenger en ungdom, som raskt kan krype under, over, inn og ut av bilen om noe skulle skje med den, sier Midling.

Olufsen har egen bil, men er i ferd med å bytte motor for å klargjøre til finalen i Mesterskap Nord om to uker.

– Derfor er det hyggelig at Yngve vil dele bil med meg i mellomtiden, sier Olufsen.

Han skal for første gang konkurrere i en bil som har motoren i hekken.

– Kjørestilen blir annerledes enn jeg er vant med. På trening gikk det greit. Det er mye trøkk i bilen, sier Olufsen.

Han er optimist før helgens løp.

– Jeg har lyst til å vinne.

For Midling er løpet i Harstad nærmest som oppvarming å regne før høstløpet på hjemmebane på Moan om tre uker. Det eneste som kan ødelegge for drømmen om å kjøre på Moan, er at bobla kjøres sønder og sammen, eller at en konkurrent byr på bilen og vinner trekningen etter løpet søndag.

– Den risikoen er til stede, men slik er regelverket i bilcross og det må vi forholde oss til uten å bli sure hvis det skjer, sier Midling.

Yngve Midling og Kristian Olufsen Foto: Øyvind Askevold Kaarbø
2003: Yngve Midling jublet for en finaleseier i rallycross nasjonal høsten 2003 før han sluttet som fører. De fleste seirene i karrieren vant han i bilcross. Arkivfoto Foto: Harstad Tidende