Molo: I forslaget til bedre utnyttelse av Trondeneshalvøya, er det foreslått en utbedring av kaia og etablering av en molo, der blant andre Anna Rogde, som nå er en del av Sør-Troms museum, kan legge til. Foto: Øivind Arvola

Harstad: Går det som Bård Andreassen ønsker, kan trondeneshalvøya huse verdens nordligste vikingskip, verdens eldste seilende skonnert med egen brygge, verdens nordligste og best bevarte steinkirka fra middelalderen, skulptur, fiskeplasser, utescene, kultur- og natursti som viser historien fra jernalder til moderne tid med jernaldertufter og spor etter vikinger; verdens største landbaserte kanon, rekonstruert fangetårn ved russefangeleiren, minnested ved russekirka - i tillegg til et levende og utvidet museum med rekonstruert middelaldertun som inkluderer flere små bygg.

Samordningsprosjekt

Andreassen har de siste tre årene jobbet i et prosjekt for å se på potensialet til halvøya, ved å synligjøre og utvikle verdiene på Trondenes, samordne interessentene og utvikle Trondenes som attraksjon både for lokalbefolkningen, regionale og internasjonale besøkende.

–Da jeg startet var det lite samarbeid og samkjøring, og aktørene på halvøya, ønsket å se hvilke muligheter som ligger i et tettere samarbeid, sier Andreassen, som har jobbet med en styringsgruppe bestående av representanter fra Harstad kommune, Forsvarsbygg, Trondenes kirke, Nasjonale Festningsverk, Destination Harstad, Sør-Troms Museum og Trondenes Historiske senter.

Felles informasjon

Et av de første grepene som ble gjort, var felles skilting av det som allerede finnes på halvøya. I tillegg ble det opprettet en festival - Historiske Trondenes, basert på samme lest som Vikingfestivalen, som har vært arrangert tidligere. Det er også etablert felles åpningstider i turistsesongen.

Tursti

Halvøya er rik på historie, og en kultur- og natursti har vært diskutert i prosjektet.

– Det er sagt at Altevågen er et av de få plassene i Norge man kan stå med Snorre-sagaen i handa, og se fysiske spor etter det han skriver, sier Andreassen, og mener området fortjener mer offentlig ivaretakelse, på linje med det kommunen har gjort med Folkeparken.

–Altevågen er i bruk hele tiden, fra tidlig vår til senhøstes. Det trengs bedre parkeringsmuligheter, sommertoalett og søppelhåndtering. I tillegg vil en merket sti kunne fortelle og synliggjort en viktig del av historien til byen og området. Etablering av rasteplasser hadde også vært fint, sier Andreassen, som oppfatter kommunen som positiv til innspillet.

Digital historie

I forbindelse med skilting og en eventuell sti, er det også planlagt - og på trappene - en digitalisering av historiefortellingen på Trondenes.

–Det baserer seg på mobiltelefonen, og skal gi informasjon og en digital visuell opplevelse av området, basert på hvor man befinner seg på halvøya, sier Andreassen.

Nordnorsk Maihaugen

Allerede i 1937 var det ivret for å etablere et nordnorsk Maihaugen på Trondenes.

– Det var til og med igangsatt en innsamling via et eget radioprogram sendt over riksradio til et slikt tun. Men det ble av naturlige årsaker satt på vent noen år etter, og gikk siden i glemmeboka, sier Andreassen.

Nå er Sør-Troms Museum i ferd med å bygge et middelaldertun, som inkluderer stavkirke og årestue. Målet er å løfte historien til de nordnorske høvdingene som bodde i området frem. Det er forventet økt besøk, og museet har allerede sett på muligheten til å bygge ut lokalene, da det allerede er trangt i dag.

Vikingskip

I 2030 er det tusen år siden Tore Hund fra Bjarkøy drepte Olav den hellige i slaget ved Stiklestad, som resulterte i innføringen av kristendommen i Norge. Forløperen til det var historien om Ashjørn Selsbane. Andreassen har sett på muligheten til å få bygget et vikingskip - Selsbanesskipet - ti meter lengre en Osebergskipet.

I 2022 er det tusen år siden Asbjørn Selsbane ble stoppet for første gang på Avaldsnes i jakten på korn, og Andreassen mener det hadde vært et perfekt tidspunkt å få realisert et slikt skip.

Et estimat på å bygge et slikt skip ligger på rundt ti millioner kroner.

–De har klart det i Tønsberg, så hvorfor ikke her i Harstad, hvor vi har slik rik historie - en historie vi har vært frykelig dårlig på å forvalte og utnytte.

Kai og molo

Et stadig tilbakevendende problem på Trondenes har vært kai- og værforholdene. Nedenfor museet er det et kaianlegg - men det er helt ubrukelig, og må settes i stand før noe som helst kan komme sjøveien til halvøya. Og tidvis kan værforholdene føre slik at det er vanskelig å legge til og fra. Derfor er det foreslått å ruste opp kaia og etablere en molo.

«Anna Rogde» er 150 år i 2018, og det ville vært flott å kunne tilby henne å ligge ved Trondenes, beskytter for vær og vind. Samtidig kunne man ha laget fiskeplasser ved en slik molo - og la den avsluttes med for eksempel Selshevneren (spydet som drepte Olav den hellige) - en skulptur som kunne symbolisere vikingtilknytningen, forsterket av Selsbanes seil - fontenen som kommer i havneområdet, sier Andreassen.

Å oppruste kaien og lage en molo er anslått til å koste fra fem til sju millioner kroner.

Russefangeleiren

På nordsiden av kirka lå russefangeleiren. Her er skilt kommet opp, og Stien langs sjøen har fått en forgreining opp mot Russekirka, ruinene som står litt opp i skogen i utkanten av der leiren var.

Her er det planlagt et minnested for fangene som omkom. Andreassen har også foreslått å rekonstruere fangetårnet. I dag ser man bare betongfundamentene i utkanten av området.

–Dette er også en viktig del av historien fra området, som må linje med Adolfkanonen må ivaretas og foredles, sier Andreassen.

Nå er han ferdig med prosjektet, og har overlevert analysene, utredningene og ideene til styringsgruppen, så får tiden vise om man klarer å utnytte mulighetene som ligger på halvøya.

– Den har et enormt potensial, hvis man gjør de rette tingene, sier Andreassen.

Enhetlig: Skiltene som viser og foklarer hva som er og har vært på Trondeneshalvøye er i ferd med å komme på plass. Det blir samme utforming på alle skiltene. Her vises det hvordan det kan bli utenfor kirka.