Fra årsskiftet ble det innført strengere regler for EU-kontroll. Bakgrunnen er at kontrollen skal bli mer lik den kontrollen som gjennomføres i EU i dag. - Strengere regler gir flere sjekkpunkter enn tidligere, og vil si mye mer om bilens tilstand enn før. Trafikksikkerhetsmessig er dette bra for alle trafikanter, sier Jarl Tyldum, teknisk konsulent i NAF.

Periodisk kjøretøykontroll (PKK) bedre kjent som EU-kontroll, er den eneste obligatoriske kontrollen vi har av biler i Norge i dag. Grundigere kontroll av bilen din gjør at sjansen for merknader økes, og det blir vanskeligere å komme gjennom med en «feilfri» bil.

- Fra i år skal også flere av de elektroniske sikkerhetssystemene i bilen sjekkes, og vil da få frem feil som tidligere ikke kom frem. Flere sjekkpunkter vil gi mer trygghet på veiene, bidra til et bedre miljø og luke ut de farligste bilene, sier Tyldum.

Ingen kvalitetskontrollDet er viktig at bilen er godkjent og trafikksikker, men EU-kontroll er ingen kvalitetskontroll.

- Skal du selge eller kjøpe en bil er det lurt å investere i en tilstandsrapport eller en test hos oss, mener Jarl Tyldum.

På høy tid med fornyelseEU-kontrollen ble i sin tid innført som en følge av at Norge ble tilknyttet EU gjennom EØS-avtalen på slutten av 1990-tallet.

- EU-kontrollen har stort sett vært uendret siden den ble innført i Norge 1. januar 1998, så det var på høy tid med fornyelse. Bilparken og bilenes elektronikk har forandret seg mye på de 16 årene kontrollen har vært i Norge, mener Tyldum.