Etatens 140 ansatte i regionen har oppsyn med, og drift av, hundrevis av kilometer med europa- og riksvei. Totalt omsetter veiavdelinga i Midtre Hålogaland for 800-900 millioner kroner i året, der mellom 70 og 80 prosent går til drift og vedlikehold. Over en tiårsperiode betyr det nesten ti milliarder kroner.

Og så kommer prosjektene i tillegg. Fram til 2025 skal Statens vegvesen ha brukt rundt ti milliarder kroner på store og små prosjekter.

Det betyr nærmere tjue milliarder kroner totalt. Midtre Hålogaland er dermed blant regionene i nord som tilgodeses med flest kroner i tiårsperioden.

Prosjekter i kø

Oppgavene i årene framover er mangslungne. Gigantene står i kø, og en av dem er Harstadpakken til nesten 1,5 milliarder kroner. Planleggingen har pågått en tid, og før sommeren er håpet at en stortingsproposisjon blir behandlet i Stortinget.

Bjarkøyforbindelsene er et annet stort prosjekt, som dog betales av Troms fylkeskommune. For 829 millioner kroner sikres Bjarkøy fergefri forbindelse, om en ser bort fra ferga mellom Stornes og Bjørnerå. Det er beregnet byggestart i høst, og ferdigstillelse i 2017.

Det største enkeltprosjektet fram til i dag er Hålogalandsbrua, som korter inn kjøretiden mellom Bjerkvik og Narvik. Arbeidet med brua, som blir blir Norges nest lengste, er i gang, og i løpet av våren er de første tegnene til brutårn synlige. Inkludert veier og tunneler vil det hele ha kostet cirka tre milliarder kroner når det står ferdig i 2017.

Tiårets største

Men så kommer det største prosjektet i tiåret: E10 Hålogalandsveien. 4,4 milliarder kroner brukes på 159 kilometer vei i sju kommuner og to fylker. Her er det planlagt ferdigstillelse i 2025.

En rekke småprosjekter kompletterer bildet av en etat med utrolig mange jern i ilden. Det være seg vedlikehold av bruer og tunneler, E6 utenom Ballangen, tiltak for utbedring av veikrysset på Fossbakken og rekkverk over Gullberget. Det blir også asfalteringsarbeid til 115 millioner kroner i Midtre Hålogaland i år.

Blant andre prosjekter finner vi noe så prosaisk som enklere tining av gjenfrosne stikkrenner og utprøving av vandalsikre veitoaletter. Angående det siste: Det første toalettet (til ti millioner kroner) har vært utprøvd på E10 overfor Lilleskånland. Erfaringene skal snart sammenfattes, og det meste tyder på at de er positive. Samarbeidsprosjektet med Pumpeteknikk Nord i Melbu gir billigere vedlikehold, vandalsikkerhet og et luktfritt tilbud til de veifarende.

Og når produksjonen kommer i gang for alvor, vil ikke prisen, som for førsteutgaven var ti millioner kroner, bli avskrekkende. Da er den nok heller nærme én million kroner.

STØRST: Hålogalandsbrua er foreløpig største prosjekt. Foto: Statens vegvesen