Harstadpakken skal gi Harstad et nytt og moderne busstilbud, og det er etablert en egen kollektivgruppe som jobber spesielt med dette.

Samlet skal det brukes 140 millioner kroner på kollektivsatsningen i Harstadpakken

– Nå er det satt av betydelige midler til kollektivtiltak i Harstadpakken, men disse midlene vil ikke dekke 100 prosent av det som er foreslått i rapporten. Uansett hvordan vi løser dette vil vi nok måtte gjøre tilpasninger i starten og ha som målsetning at vi får økt tilskuddsnivået på sikt, sier fylkesråd for samferdsel og miljø i Troms fylkeskommune, Terje Olsen.

Onsdag sendte fylket og Statens Vegvesen ut et sammendragfra rapporten.

Dette er forslaget:

  • Samle dagens busslinjer til 6 bybusslinjer, med økt frekvens

  • Alle linjer skal ha minimum én avgang i timen i tidsrommet 06.30-20.00

  • Minimum 2 avganger pr. time på de 4 mest trafikkerte linjene i tidsrommet 06.30-20.00

  • Enkelt betalingssystem

  • Gjennomgående bussruter mellom nord og sør uten opphold i sentrum

  • Målet er at ny bussløsning i Harstad skal være i drift fra 2017.

– Løsningen som skisseres i denne rapporten vil gi Harstad et rutenett som er enkelt, effektivt og forutsigbart. Det vil gi en god og attraktiv løsning som vil gjøre at flere harstadværinger tar bussen, sier Terje Olsen.

Uoversiktelig

Det er Gustav Nielsen Consulting i samarbeid med flere konsulenter som har avlevert den faglige rapporten.

- Endringene er basert på deres faglige kunnskap. De har vært i Harstad og fått data fra fylkeskommunene og andre for å gjøre jobben, sier assisterende samferdsels- og miljøsjef Jonny Berg i Troms fylkeskommune.

I rapporten heter det at dagens tilbud består av mange busslinjer som starter opp og ender i Harstad sentrum. Rutetidene oppleves som uoversiktlige og det generelle busstilbudet er mange steder tynt, spesielt på ettermiddag og kveld.

Gjennomgående

Rapporten foreslår at det etableres et enkelt og tydelig linjenett som er gjennomgående. Dette betyr at man kan reise direkte mellom bydelene i Harstad, og eventuelt bytte buss i ulike knutepunkter. Dette vil gi et mer fleksibelt rutenett, og man trenger ikke nødvendigvis å bytte buss i sentrum.

Kombinert med flere avganger på hovedrutene og faste og enkle rutetider for alle linjer, vil dette føre til at de aller fleste får et vesentlig bedre busstilbud enn det de har pr. i dag.

Noen utfordringer

Selv om den foreslåtte løsningen vil gi et langt bedre busstilbud for de fleste i Harstad, legges det ikke skjul på at det for noen også vil innebære endringer.

Ved at busslinjene samles må en del av de som i dag er vant til å ha buss rett i nærheten av der de bor, kanskje regne med å gå litt lenger før de kommer til en av busslinjene.

I tillegg ligger i dag holdeplassene mange steder svært tett. Mange stopp betyr økt kjøre- og reisetid og for å gjøre bussdriften mer effektiv foreslås det å redusere antallet holdeplasser langs rutene.

Det betyr igjen at noen harstadværinger nødvendigvis må gå litt lenger for å komme seg til og fra bussen. Fordelen er at det vil gå langt flere busser i timen forbi disse holdeplassene, slik at ventetiden vil bli vesentlig kortere.

– Mange flere i Harstad vil få ett busstilbud som er langt bedre enn det er i dag, sier Terje Olsen.

Her kan du laste ned raporten (PDF-fil. Vi tar ikke ansvar for eksternt innhold).