Ekteparet fikk ideen om å kjøpe el-sykkel fra dattera deres.

– Jeg har ei datter i Tromsø som bruker å sykle ungene til barnehagen med el-sykkel og sykkelvogn, og de skrøt mye av el-syklene. Da begynte vi å bli interesserte, og lurte på om det kunne være noe for oss, sier Tove.

El-sykkelen blir brukt til både lengre turer og besøk i byen.

– Det tar kort tid å komme frem, og jeg slipper å betale for parkering og bompenger. Det er ikke hovedgrunnen til at vi kjøpte el-sykler, men det er selvfølgelig et viktig moment, forteller Tove.

Selger mye

Ekteparet er ikke de eneste i Harstad som har blitt overbevist. På bare de to månedene XXL har vært åpen i Harstad har de solgt over 100 el-sykler.

På Sykkel og Motor er det solgt over 50 sykler dette året.

– I fjor begynte det virkelig å ta løs med salg av el-sykler. Da Harstadpakken gikk i gang, merket vi et stort trykk med kunder fra sørsiden som ønsket å kjøpe el-sykkel. Da veiarbeidet gikk i gang var det mange som ønsket å kjøpe el-sykler. Harstad-pakken og bomringer har gjort at mange kjøper sykler, men også fordi det er bra helsemessig og miljøvennlig, sier Agnetha Sandberg.

– I fjor solgte vi 50 el-sykler, og i år har vi allerede solgt over 50 sykler, i tillegg til at vi har leid ut over 20 sykler. Man kan si at det er en el-sykkelboom i Harstad, sier hun.

Sandberg anbefaler å bruke el-sykkel istedenfor bil.

– Med tanke på både helse, humør og på det økonomiske plan er det lurt å bytte fra bil til sykkel. Det er likevel viktig å huske at det også kreves mye service og vedlikehold når man kjøper el-sykkel, forteller hun.

Ingen bompenger

Nå som bompenger har blitt satt opp i hele byen opplever både Sykkel og Motor og XXL Harstad større interesse for el-sykler. Anita Rimpi er som kommunepsykolog i Harstad kommune er avhengig av å komme seg mellom skolene, og sparer kommunen penger med å bruke el-sykkel istedenfor bil.

– Jeg betaler hverken bompenger eller parkeringsavgift. Å bruke el-sykkelen har vært fantastisk til og fra jobben, også i jobben, siden jeg sykler mye mellom skolene. Jeg opplever at jeg stadig oftere bruker el-sykkelen istedenfor bilen, for både den økonomiske og den psykologiske gevinsten er stor, forteller hun.

Bedre tilrettelegging

Selv om Anita Rimpi synes el-sykkelen er svært nyttig, er hun ikke klar til å legge bilen fra seg riktig ennå.

– I Harstad er det fortsatt elendig tilrettelagt for å bruke el-sykler. Det er jo ikke en billig sykkel, og derfor tør jeg ikke la den stå utenfor butikker hvis jeg ikke har noen plass å låse fast sykkelen. Jeg håper at det er noe kommunen gjør noe med, sier hun.

Likevel angrer hun ikke på kjøpet.

– Hvis denne el-sykkelen hadde blitt ødelagt hadde jeg raskt kjøpt en ny. Den har vært veldig nyttig i jobben, og den er god til å ha ungene bakpå og sykle til skolen. Jeg får mye igjen for pengene, sier hun.

Ferietur

Tove Singsaas Vollen og Tor Henrik Vollen har planer til sommeren.

– Vi skal ta syklene med oss ombord i hurtigruta og gå av ved Sandnessjøen. Der skal vi sykle rundt på øyene, forteller hun.

– Kunne du sett for deg en slik ferie for noen måneder siden?

– Aldri i livet. Ingen av oss hadde egentlig forventet at det skulle være så gøy å sykle med el-sykkel, sier Tove.

– I dag har vi syklet i Folkeparken, og deretter tok vi turen ned til byen, forteller Tor Henrik Vollen.

Solveig Saue vurderer å kjøpe el-sykkel, og var innom Sykkel og Motor mandag for å prøve el-sykkel. Foto: Theodor Karlsen
Agnetha Sandberg har solgt over 50 el-sykler hittil i år på Sykkel og Motor. På XXL er det solgt mer enn 100 el-sykler på de to månedene XXL har vært åpen. Foto: Theodor Karlsen
El-sykkel med bag. Foto: Theodor Karlsen