Han nøler ikke med å kalle det et stort løftebrudd dersom både rundkjøringer og gang- og sykkelveier tas ut av pakken.
– Dette er mot alle intensjonene og en gedigen sprekk i forventningene som i så fall er helt for j...lig! Brutte håp og løfter for de mange, både blant gruppen unge voksne og eldre som kjempet iherdig for å snu politikerne, og som lyktes med det, sier en tydelig engasjert Ytterstad.
Nærmest nullvisjon
Den respekterte og anerkjente professoren som har spesialisert seg innen forskning på ulykkesforebyggende tiltak både i trafikken og i hjemmet, mener at de største fordelene med Harstadpakken nettopp handler om trafikksikkerhet og folkehelsbygging.
– Da viser all forskning at et av de beste tiltakene for å få ned antall ulykker og skader i trafikken nettopp er knyttet til rundkjøringer. Effekten av disse vises først og fremst gjennom redusert fart, som igjen, dersom det smeller, resulterer i langt færre og mindre alvorlige skader.
– Det viser med all tydelighet etableringen av rundkjøringen ved Bergseng bro, der det nå er oppnådd en nærmest nullvisjon på antall skader.
Ble lovet 33 kilometer
– I et folkehelseperspektiv er det utvilsomt nyttig å få så mange av oss som mulig i bevegelse. Da er et godt utbygd gang- og sykkelveinett et viktig tiltak i så hensende i forhold til forebygging av blant annet hjerte-karsykdommer, kreft, fedme og benskjørhet.
– Vi ble lovet 33 kilometer nye og opprustede gang- og sykkelveier, noe som også ville bidratt til langt bedre trafikksikkerhet for myke trafikkanter, sier Ytterstad og legger til;
Økte midler
– Jeg håper i det lengste at signalene om at disse tiltakene tas ut av Harstadpakken ikke stemmer. I så fall må alle gode krefter jobbe for å skaffe økte midler, enten via Staten eller i ytterste konsekvens i form av å øke bompengesatsene litt, sier Ytterstad.
Optimistisk
Varaordfører er optimistisk og tror det fortsatt skal være mulig å få på plass hele Harstadpakken som opprinnelig planlagt.
- Vi må bare erkjenne realitetene i kostnadsbildet som sier at vi per i dag ikke har nok midler til å finansiere hele Harstadpakken. Men alle er enige i målene for Harstadpakken; og dermed trenger vi også hele pakken, det vil bare ta noe lengre tid og kreve mer penger.
– Det jobbes imidlertid med å få på plass en restfinansiering, der blant annet den såkalte kalkulasjonsrenten på bompengelånet er satt til 6,5 prosent. Den bør det la seg gjøre å få redusert betydelig.
– Å søke Staten om ytterligere tilskudd vil også bli gjort, sier Fjellstad, som ikke er innstilt på å øke bompengesatsene for å finansiere prosjektene som per i dag er tatt ut av veipakken.