Statens vegvesen avholdt nylig et skredkurs for brøytebilsjåfører. Det stenges veier i Nord-Norge hver vinter på grunn av snøskred eller fare for skred, og brøytebilsjåførene er ofte de første på stedet. Den unike lokalkunnskapen sjåførene har, er et viktig bidrag i skredberedskapen til Statens vegvesen.

For å sette brøytebilsjåførene i stand til å gi de gode rådene, kurses de jevnlig av geologene i Statens vegvesen. Gjennom to dager kurses de i skredtyper, skredvarsling, vurdering av skred, meteorologi, beredskap og, skulle uhellet være ute, søk og redning, det skriver vegvesnet på egne nettsider.

– Det er aldri en lett beslutning å ta når man må stenge en veg som samfunnet er avhengig av for å fungere. Derfor er det viktig at beslutningsgrunnlaget er så godt som mulig, og her kan brøytebilsjåførene bidra med sin lokalkunnskap, forklarer Ole-André Helgaas til Vegnett.

Han er geolog i Statens vegvesen, sitter i Nasjonalt skredforum og er en av Vegvesenets fremste eksperter på snøskred.

Stenge, eller holde veien åpen?

30 deltakere, både ferske og erfarne sjåfører deltok på kurset i Gratangen.

Byggelederne som er ansatte i vegvesenet har ansvar for drift og vedlikehold på alle riks- og fylkesveger i sine områder. Det kan være utfordrende å avgjøre om en vei skal stenges eller holdes åpen, og da støtter de seg ofte på råd fra geologer og brøytemannskap.

– Brøytebilsjåførene er der ute i virkeligheten og opplever dette med skred. De skal være våre øyne ute på vegene, slik at vi får stengt vegen til rett tid, og ikke minst åpnet den igjen så raskt som mulig, sier Helgaas.

Ole-André Helgaas i Statens vegvesen kurser brøytemannskapene Foto: Gøran Sofienlund, Statens vegvesen