27. april i år inngikk det spanske selskapet Aldesa Construction AS kontrakt med Statens vegvesen om utbygging av Harstadåstunnelen. Arbeidet med den omlag 1.400 meter lange tunnelen fra Seljestad til Sama er allerede i gang, og den første sprengningen ble gjort forrige uke. Det vil bli to eller tre salver til utvendig og 15 inni fjellet før det blir en to måneder lang pause i sprengningene.

– Rundt uke 33-34 starter vi arbeidet med å borre 30 meter inn i fjellet. Deretter fortsetter vi med å bygge tunnelportalen, før vi går videre med ytterligere sprengninger av tunnelen, sier Jens Johan Næsgaard, økonomileder i Aldesa.

– God kvalitet

Aldesa ble etablert i 1969, men begynte å bygger tunneler først i 2004. I dag har selskapet 3.000 ansatte, og har bygget tunneler i store deler av verden, blant annet i Mexico, Honduras, Guatemala og Peru i Mellom- og Sø-Amerika, samt Spania og Polen i Europa. Harstadåstunnelen blir den første tunnelen for selskapet i Norge.

– Den lengste tunnelen vi har bygget er 5,5 kilometer i Mexico, sier José Maria Argüelles de Bustillo, direktør i Aldesa Entreprenør.

Har du lest denne saken?: Disse ville bygge Harstadåstunnelen

På det meste vil det være mellom 150-200 arbeidere i sving for å ferdigstille prosjektet Harstadåstunnelen. I desember 2017 regner selskapet med ha nådd gjennomslaget på Sama. Da er 140.000 kubikk steinmasser gravd ut av fjellet.

– Dette er veldig godt fjell for oss å jobbe med. I Spania og Guatemala har vi laget tunneler under langt mer kompliserte forhold. Vi føler oss trygge på at vi vil gjøre en god jobb med Harstadåstunnelen, sier Antonio Alonso Jiménez, som er ansvarlig for tunnelprosjekt i Grupo Aldesa, og fortsetter:

– Hvis det ikke hadde vært så mange hus over tunnelen hadde vi gjort sprengningsarbeidet raskere. Prosjektet starter som planlagt, men å arbeide med tunneler kan alltid by på overraskelser. Men vi tror og håper at fjellet er av god kvalitet.

Varsler naboer

Alonso Jiménez oppfordrer alle berørte naboer om å selv melde seg for mottak av sms-tjeneste som i forkant og etterkant av sprengningen vil bli sendt ut.

– I tillegg vil vi varsle med sirener i forkant av en sprengning. Naboer vil føle vibrasjonene av sprengning i starten, men når vi komme lengre inn i fjellet vil rystelsene avta.

Reglene om helse, miljø og sikkerhet i Spania er ganske like som i Norge, ifølge Argüelles.

– Vi prøver å bruke de samme reglene overalt hvor vi arbeider i verden.

Lokale bedrifter

Lokale underentreprenører og leverandører i prosjektet Harstadåstunnelen er blant annet Harstad Marskin, Hålogaland Kraft, Serit IT-Partner, Erlandsen Transport, Albert E. Olsen, Hålogaland Grus og Betong og Vann og Varme.

– For oss er der svært viktig også å kunne samarbeide med lokale bedrifter.

– Umulig å forutse

Aldesa vant kontrakten med å bygge Harstadåstunnelen for 235 millioner norske kroner.

– Hvor sikker kan dere være på at det ikke vil bli overskridelser i prosjektet?

– Aldesa har erfaring fra andre tunnelprosjekter rundt om i verden. Vi har studert geologien og fjellkvaliteten i tunneltraseen nøye på forhånd. Likevel er det umulig å si nøyaktig hva sluttsummen kommer til å ende på. Det eneste vi kan si er at vi leverte det billigste anbudet, men dersom det oppstår uventede, ikke kontraktsfestede kostnader vil prisen på tunnelen kunne bli noe høyere, sier Jiménez.

Eksempler på årsaker til økonomiske overskridelser kan være dersom fjellet er av dårligere kvalitet enn forventet. Et annet eksempel er dersom prosjektet av ulike årsaker tar lenger tid enn forutsatt.

– Skjer dette vil også kostnaden øke. Dette gjelder ikke bare for oss, men for alle selskaper som bygger tunneler.

– Vi føler oss imidlertid sikre på at vårt anbud treffer godt i forhold til den riktige prisen.

SELJESTADPORTALEN: Den første salven er fyrt av i det som skal bli tunnelportalen i Harstadåstunnelen på Seljestad. Innen 15. august vil Aldesa sprenge to-tre ganger til. Foto: Åse Hjelvik