Tilbudet som sikret BSAA milliardkontrakten med Luftambulansetjenesten kom marginalt dårligere ut på kvalitet enn de tre andre tilbudene, da grunnet færre piloter i turnus og færre reservefly. Likevel er BSAA-direktør Marius Hansen klar på at tilbudet vil gi bedre kvalitet enn dagens tjeneste.

– Dette har ikke kommet skikkelig fram i medias dekning av saken: Kravene som stilles i den nye avtalen er langt høyere enn de som stilles til tjenesten i dag, slik at befolkningen vil få en enda bedre tjeneste enn i dag når vi overtar neste år, sier han til iTromsø.

– Ikke kjøpt på billigsalg

Kommunikasjonsrådgiver i Luftambulansetjenesten, Knut Haarvik, bekrefter dette.

– De aller fleste deler av tjenesten løftes betydelig. Det er tatt en rekke grep på områder gjennom de siste ti årene hvor vi har sett at ting kan gjøres bedre for å øke beredskapen og tilgjengeligheten på fly for dem som jobber i tjenesten og for pasienter, sier han.

– Neste år får vi splitter nye fly med nytt navigasjons- og sikkerhetsutstyr på alle baser, samt strengere krav til å levere beredskap. Det blir i tillegg opprettet bakvakt med eget crew, fortsetter han.

I alt øker dette driftskostnadene for ambulanseflytjenesten med 100 millioner kroner sammenlignet med dagens kontrakt med Lufttransport; fra 400 til 500 millioner kroner.

– Dette er ikke akkurat noe vi har kjøpt på billigsalg. Av de 367 kravene vi stilte under anbudsprosessen, var 95 evalueringskrav, mens resten var obligatoriske. Sistnevnte gruppe garanterer alene veldig høy kvalitet på tjenesten, sier Haarvik.

Nye fly og egen jet

Ambulanseflytjenesten har i dag ni ambulansefly plassert på syv baser: Gardermoen (2), Ålesund, Brønnøysund, Bodø, Tromsø, Alta (2) og Kirkenes.

– Vi setter inn 11 toppmoderne fly, inkludert en jet på Gardermoen. Åtte av kortbaneflyene vil være operative, mens to settes inn som reservefly, sier BSAA-sjefen.

Kortbaneflyene er av typen Beechcraft King Air 250 (B250). De har litt mer effektive motorer enn B200-modellen som Lufttransport opererer med i dag, men er ellers lik med hensyn til dimensjoner og kabinløsninger. Flyene leveres med to fullverdige båreplasser og tre seter i kabinen.

Jetflyet, en Cessna Citation Latitude-maskin, vil redusere flytiden fra Tromsø til Oslo med 50 minutter. Det har i tillegg større kabin, større lasteevne og vesentlig høyere flyhastighet og rekkevidde enn kortbaneflyene.

– Det er bedre plass for pasientbehandling i kabinen, noe som også gjør ambulansejeten veldig gunstig for pasienter som trenger flere behandlere og mye teknisk utstyr med seg under transport. Flyet kan ved behov også brukes til oppdrag på Svalbard og i utlandet, forteller Hansen.

Flyet var ikke egnet

Luftambulansetjenesten har tidligere trukket fram oppdatert medisinsk innredning i BSAA-flyene som en viktig endring fra dagens tilbud.

Da BSAA torsdag i forrige uke satt inn en av sine B250-maskiner fra Sverige for å bistå i Tromsø, ble flyet imidlertid sendt tilbake etter kun to pasienttransport-oppdrag. Årsaken var at høydeforskjellen mellom bilambulansebåren og flyet var altfor stor.

LES ALT OM SAKEN HER

Verneombud i ambulansetjenesten ved UNN, Kristine Norum, opplyste at flyet var innredet på en helt annen måte enn de norske, noe som gjorde at det ikke kunne fly kuvøser, ikke kunne fly til Svalbard og heller ikke kunne brukes på kortbanenettet.

Setter inn flere ressurser

Styret i Luftambulansetjenesten vedtok mandag å iverksette flere strakstiltak for å opprettholde et forsvarlig tilbud i landet. Blant annet skal B250-maskinen leies inn på nytt.

– Vi har nå tilpasset flyet bedre til de norske forholdene, med større båre og bedre inn- og utlasting enn det vi hadde i forrige uke. Flyet settes inn på langbane slik at Lufttransports maskiner kan prioriteres på kortbanenettet, sier Hansen.

Luftambulansetjenesten vil i tillegg leie inn en ambulansejet fra BSAA, samt legge til rette for at selskapet kan overta driften ved én eller to ambulanseflybaser.

– Jeten setter vi inn i tjeneste fra og med uke 20, mens overtakelsen av flybaser ennå er et langsiktig mål, hvor det gjelder å skynde seg sakte. Vi vil gjøre vårt ytterste for å vedlikeholde tilbudet i Norge, kommenterer BSAA-sjefen.