Magnus Lindkvist er fremtidsstrateg. Han gjør analyser avomverdenen og bruker mye tid på å jakte gode ideer verden rundt. Fredag 24. januar kommer han til Harstadkonferansen.Han erutdannet ved Handelshögskolan i Stockholm og UCLA og er aktivt medlem av detamerikanske trendseminaret TED (Technology, Entertainment og Design), verdensmest prestisjetunge foredragsarena, hvor han har snakket to ganger.

Årets talerMagnus Lindkvist taler forståelig nok om trender, om fremtiden ogom entreprenørskap. Andre emner er varemerker og varemerkestrategier samt"employer branding". Magnus mener at de 12 % av ens våkne tid somalle i gjennomsnitt tilegner tanker om framtiden, må struktureres bedre ogbrukes til noe konstruktivt. Det kan være til å tjene mer penger, til å tabedre avgjørelser eller helt enkelt til å bli lykkeligere.  I 2009 fikkhan prisen som Årets taler i Sverige.

Utfordrer tenkesettetI sineforedrag og tre bøker Everything we know is wrong, Attack of theunexpected og Whenthe future begins, utfordrerMagnus Lindkvist vårt tenkesett hvordan vi tenker og vårt syn vi ser påfremtiden. De fleste er så travle i sine yrkesliv at de ikke har tid til å selengre frem enn det neste kvartalet. Kortsiktige belønningssystemer bidrar overtid til kortsiktig tenkning. Når kravet til fornyelse til slutt kommer, når mankikker i bakspeilet og ser at konkurrentene bytter fil for å kjøre forbi - såer det for sent. Det er ikke flere gir.

- Bedriften er hovedfokus. Men med fokus kommernærsynthet som er veldig vanlig i forretningsverdenen. For å forhindre dettekommer jeg inn og forstyrrer. Å bli invitert som foredragsholder er som å fålisens til å forstyrre, sier Lindkvist i en pressemelding.

-  Man kan si at jeg driver med intellektuellakupunktur» sier Magnus. -  Jeg stikker inn små nåler for åforebygge stølhet og øke blodtilførselen. Noen ganger skjer det noe medpasienten med en gang, andre ganger tar det noe tid.