- På enkelte kan det virke som om forutsetningene for Harstadpakken er borte. Det stemmer ikke. Halve pengepotten brukes på myke trafikanter.

Det sier prosjektleder Hans Arne Haugland i Statens vegvesen.  Han reagerer på uttalelser fra personer som mener at grunnlaget for Harstadpakken forsvinner dersom ikke alle prosjektene blir gjennomført.

- Jeg forstår at mange er skuffet over at vi ikke får gjort alt som ble forespeilet, men å fremstille det som en katastrofe blir for drøyt. Det vil fortsatt bli investert 804 millioner i gang/sykkelveier og kollektivsatsing, noe som er 48 prosent av Harstadpakken.

- Hvorfor falt så mange prosjekter ut av pakken?

- Det enkle svaret er at det var for mange prosjekter i forhold til pengene som ble bevilget. Tallene ble satt opp i 2011, basert på den kunnskapen vi hadde om prosjektet i 2011. Så har det skjedd ting i mellomtiden. Mye er endret og er blitt dyrere enn anslagene på grunn av endrede forutsetninger. Ett eksempel er gangveien i Hagebyveien som med opprinnelig løsning ble kalkulert til 28 millioner. Den ser ut til å havne på vel 80 millioner.

- Noen vil kalle dette dårlig planlegging?

- Ja, og det kan jeg forstå. Og jeg setter pris på engasjementet, men det er vanskelig å spå i glasskula om markedsprisene eller se under bakken hvordan forholdene er, uten å gjøre grunnundersøkelser. Kostnadsanslagene fra 2011 hadde en usikkerhet på pluss/minus 25 prosent, men dette har vi ikke fått godt nok kommunisert. Det har hele tiden vært en forutsetning at eventuelle overskridelser på enkelte delprosjekt ville måtte resultere i reduksjoner i omfanget av pakken. Vi har et budsjett, og det må forholde oss til med ansvarlighet og realisme. Ansvarlighet i forhold til å holde oss innenfor budsjettet, og realisme i forhold til styringsgruppas prioriteringer av hva som er viktig å få gjort. Og der er ordren krystallklar – prioriter alt mellom Kanebogen og Sama, og gjør det uten å gå på akkord med kvaliteten, sier Haugland.

Han understreker at det i Kanebogen brukes 33 millioner på kollektivløsninger, samt gang- og sykkelveier. Og rundkjøringen på Sama er av et helt annet kaliber enn det som var prosjektert i reguleringsplanen fra 2004.

- Vi forsøker å gjøre en god jobb ut fra den kunnskapen vi har, og det må ikke herske tvil om at forholdene for mye trafikkanter er det absolutt viktigste i Harstadpakken.

- Du har tidligere uttalt at du er usikker på verdien av de prosjektene som nå er ute av pakken, men antydet et sted mellom 100- og 600 millioner. Vet du mer i dag?

- Nei, og jeg innrømmer at jeg nok var for rask til å presentere beløp. Faktum er at jeg vet hva vi budsjetterte prosjektene til i 2011, og så er vi godt i gang med en prosess som skal gi oss svarene på hva dette vil koste i dag.

- Hva får vi egentlig for 1,6 milliarder kroner?

- Vi får gjennomført tiltak på riks- og fylkesvegnettet fra Hagebyen i nord til Kanebogen i sør som tilfredsstiller dagens krav, med hovedvekt på gang/sykkelveier og kollektivtransport. I tillegg får vi mange fortau langs det kommunale veinettet.

Så skal vi i fortsettelsen fokusere på å finne løsninger for å finansiere det som i denne omgang ikke lar seg realisere, sier prosjektleder Hans Arne Haugland.

Rundkjøringen på Sama er mye endret siden de første planene ble lagt. Dette blir i fortsettelsen et trygt sted for myke trafikkanter. Foto: Statens vegvesen