Harstad: Han innrømmer at det til tider har vært knalltøft, spesielt i fasen før åpningen, med 14–15 timer lange dager. Men mest spent har han vært på hvordan det nye butikkonseptet ville fungere. De er nemlig først ute i OBS-systemet med denne måten å innrede butikker på.

Fra hele landet

– Først og fremst har det vært utrolig gøy og fått være med på å styre fremtidens utvikling for OBS i Norge gjennom etableringen av denne butikken.

– Internt i kjeden har vi kjørt en strategiprosess med fokus på hvordan en OBS-butikk skal se ut i 2020. I denne sammenheng er det vi ble plukket ut som pilotbutikk. Det går blant annet ut på oppbyggingen av den enkelte avdeling, og måten å presentere varene på overfor kundene.

–Det handler også om alt fra belysning, fargevalg og produktplasseringer, til måten vi har rigget vår bakeriavdeling på midt inne i butikken. I løpet av august måned kommer flere i ledelsen sentralt til Harstad for å gjøre en foreløpig evaluering av dette konseptet.

– Også mange andre OBS- drivere fra hele landet kommer i løpet av høsten for å ta butikken nærmere i øyesyn, forteller Jensen som røper at det er tre avdelinger som har utpekt seg spesielt etter åpningen.

Mer enn 100% økning

– Vi kommer ikke utenom OBS-kafeen. Den har rett og slett vært en kanonsuksess. Vi hadde regnet med en omsetningsøkning på om lag 20 prosent. Så langt viser tallene en økning på over 100 prosent!

– Dette er tall vi ikke hadde turt å drømme om, og vi måtte hive oss rundt umiddelbart å ansette flere personer. Også bakerisatsingen har innfridd til fulle og går over all forventning.

– Andelen av omsetningen på brødvarer har eksplodert og er langt over det vi budsjetterte med. Jeg kommer heller ikke utenom å nevne kosmetikkavdelingen der vi også opplever omsetningstall langt over det vi hadde forventet, forteller Jensen.

100.000 innom i juli

Selv om Jensen ikke ønsker å røpe omsetningstallene, kan han fortelle at kundetilstrømmingen har vært formidabel de første snaue to månedene.

– I løpet av juli måned hadde vi totalt cirka 53.000 innslag på kassa. Det betyr at minst 100.000 personer har vært innenfor dørene, beregnet ut fra en mal brukt av bransjen.

De tre første salgsdagene etter åpningen hadde vi 11.500 innsalg på kassen, noe som betyr at nærmere 25.000 var innom disse dagene.

–Selv om ikke alt var rosenrødt disse første dagene, med mye trafikk- og parkeringskaos, manglende asfalt og mye skitt og gjørme, har vi nå fått orden på alt dette, og gleder oss bare til månedene som kommer. Statistisk er dette blant de beste salgsmånedene i året, sier en fornøyd Stig-Jarl Jensen.

Bakeriet har ifølge Stig-Jarl Jensen blitt en langs større suksess enn forventet. Foto: Andreas Isachsen