Torsdag kunne Vinmonopolets kunder smake alkoholfrie produkter i butikken. Bakgrunnen for prøvesmakingen er for å vise at Vinmonopolet også har gode produkter innenfor alkoholfri drikke. I tillegg økte etterspørselen kraftig etter at Vinmonopolet sentralt satset stort på alkoholfrie varer for noen år tilbake.

- Da jeg begynte å jobbe i Vinmonopolet på midten av 90-tallet var det kun to alkoholfrie produkter i hylla. I dag har vi cirka 40. Vinmonopolet har hatt fokus på alkoholfritt i flere år nå, og det har skjedd en utvikling, sier butikksjef Kjell Roar Nilsen.

Han mener det er viktig å tilby varer til de som ikke drikke alkohol.

- Gravide, folk som kjører til fest eller de som ikke vil drikke brus i selskap. Et større sortiment og bedre kvalitet på produktene er også noe av grunnen til at salget har gått opp. Etterspørselen etter alkoholfritt er økende, og det er gledelig, sier butikksjefen.