Hans Arne Haugland, prosjektleder i Statens vegvesen, fikk ordet mot slutten av debatten om Harstadpakken i dagens kommunestyre. Sterk kritikk fra Høyre og Frp om kostnadssprekken var da nettopp framført.

Han forklarte kostnadssprekken med at man i 2011, da man kom fram til en kostnadsramme, hadde for tynt beslutningsgrunnlag. Flere reguleringsplaner var for eksempel ikke klare fra kommunens side da man prosjekterte.

- Det er også nye krav til sykkelveier som nå må være 4,5 meter brede og skille gående og syklende. Det er et eksempel på hvorfor ting eskalerer.

Det siste som slår ut er markedsprisene som har økt i Harstad de siste årene, sier Haugland.

- Vi hadde for tynt grunnlag i 2011 Les Statens vegvesens forklaring på kostnadssprekken i Harstadpakken på 100-700 millioner kroner.

Stolt og ikke stolt

Han er likevel ganske stolt over arbeidet som er gjort fra vegvesenet.

- Men vi er ikke stolt over kostnadssprekken, men det er ansvarlig å komme med denne informasjonen tidlig slik at dere politikere kan være med på å ta en beslutning om omfanget av pakken.

Haugland sier at budsjettet var undervurdert, men at man visste om dette. Først så man for seg en slingringsmonn på 40 prosent, men den endte på 25 prosent.

Om spørsmål fra Frp om hvilken kontrakt selskapet som lager tunnelen har, og om selskapet kan komme med mye høyere krav, sa Haugland dette:

- Spaniolene har samme kontrakt som man har i andre, tilsvarende prosjekter.

ØKONOMIEN I HARSTADPAKKEN UNDER PRESS: Vurderer mer bompenger

Går ikke for Rolls Royce-løsninger

Ordfører Marianne Bremnes tok helt til slutt i debatten ordet.

- Som leder av styringsgruppa for Harstadpakken er jeg ikke så veldig glad for det vi snakker om i dag. Men, vi gjør hele tiden vurderinger om "godt nok"-løsninger, ikke "Rolls Royce"-løsninger. Vi tar stilling til informasjon fra Statens vegvesen og deres fagfolk. De gjør en utmerket jobb. Det er ikke alltid lett å se 4-5 år fram i tid.

Bremnes henvendte seg også til Frps Kristian Eilertsen som tidligere i debatten sa at han vil ta opp saken med regjeringspolitikerne.

- Kan dere ikke sørge for at vi får statlige penger? Hvis dere ikke vil ha mer bompenger, kan dere være med på å gjøre noe med dette.