Mens vin- og brennevinssalget stagnerer, økte salget av sterkøl fra Vinmonopolet med 25,5 prosent i 2013. Og det er norsk øl som seiler fram og kaprer hele 58 av de 100 første plassene på bestselgerlisten, mot 49 i 2012.

- Vi opplever et gjennombrudd for ølkultur i Norge, sier Petter Nome, direktør i Bryggeri- og Drikkevareforeningen.

Hele fjorten norske bryggerier er inne på topp 100-lista, med mikrobryggeriet Nøgne Ø som soleklar ener. De hadde femten ulike merker blant de hundre mest solgte sterkøltypene i løpet av fjoråret.

Vinneren er likevel den samme som i tidligere år, Hansa Sterkøl med 80 418 solgte liter.

Når det gjelder øltyper, er det fortsatt juleøl som leder an, men ulike varianter av India pale ale (IPA) tar kraftig innpå. Denne humlesterke øltypen er på frammarsj over hele den vestlige verden og legger beslag på åtte av de femti første plassene på Vinmonopolets salgstopp.

Handler om kulturSterkøl ble solgt i dagligvarehandelen i Norge fram til 1993. Da overtok Vinmonopolet salget, for å begrense forbruket av det sterkeste ølet. Resultatet var kraftig nedgang i salget.

- Siden den gang er ølkulturen dramatisk endret. Mesteparten av sterkølet er kostbart og drikkes i små mengder for smakens og opplevelsens skyld. Framgangen for sterkølet handler om kultur, ikke om fyll.

Bryggeri- og Drikkevareforeningen vil likevel ikke ha sterkølet tilbake i butikkhyllene.

- Vi er svært fornøyd med den jobben Vinmonopolet gjør og tror det er fornuftig å begrense tilgjengeligheten for barn og unge, sier direktøren i Bryggeri- og Drikkevareforeningen.