Opsal er også leder for styringsgruppa for Harstadpakken, og avventer derfor til politikerne har sagt sitt.

Går det imidlertid som ordføreren tror, vil i så fall innleid prosjekteringsarbeid og tegninger til 4,5 millioner kroner bli forkastet.

– Jeg ser for meg at vi må starte på nytt. At vi tar i bruk den gamle terminalen eller satser på gateparkering for buss fram til vi har fått vurdert saken én gang til, sier Opsal.

Det var iHarstad som omtalte saken først.

Holder av penger

Under mandagens møte i styringsgruppa for Harstadpakken ble det enighet om at den avsatte økonomiske rammen på 51 millioner kroner til knutepunktet blir holdt av.

– Det er jeg veldig glad for. Om vi må, kan vi rykke tilbake til start, sier Opsal.

ORDFØRER: Kari-Anne Opsal tror man rykker tilbake til start i kollektivknutepunktsaken. Foto: Andreas Isachsen

– Hva som kan bli alternativene når kommunestyret eventuelt vedtar å skrote dagens forslag, er ikke godt å si. Utfordringen med å starte på en ny prosess, er at vi ikke har ubegrenset med penger til et nytt kollektivknutepunkt, sier Opsal.

Tror kommunestyret vil avvente

Hun forklarer at da må ekstrakostnadene finansieres på andre måter, og i verste fall kan det påvirke andre prosjekter i kommunen.

– 51 millioner kroner er mye penger, men lite når det er mye som skal gjøres. Den økonomiske rammen setter også noen begrensninger for hva vi kan få til, sier Opsal.