Sammen med pengene som ble tildelt i fjor, betyr det at man vil bruke 12 millioner kroner ekstra på veivedlikehold i 2017.

– Målet om å ta igjen etterslepet i år 2023 er innen rekkevidde, sier Kari-Anne Opsal i Arbeiderpartiet.

I fjor ga posisjonen i Harstad kommune 15 millioner kroner fordelt over tre år, samt ytterligere en million årlig i virksomhetsplanen for 2017–2019.

Den dårlige og mye omdiskuterte veistandarden i Harstad er årsaken til ekstrabevillingen. Kommuneadministrasjonen har selv regnet ut at de trenger 46 millioner kroner til å ta igjen etterslepet på vei.

– Vi har mange utfordringer i kommunen. Vi skal bygge boliger, ny skole på Bergseng og utvikle sentrum. Og som andre vekstkommuner har vi et stort behov innen liv og helse, men nå prioriterer vi veiene, sier Opsal.

Får 7 kilometer

Det er nok penger til å ruste opp 7 kilometer vei i år, sier Opsal. Til sammen er det 20 mil som trenger vedlikehold.

Administrasjonen har pekt på syv veier som det skal jobbes med i første omgang: Kanebogvegen, Gangsåsvegen, Klatranvegen, Nessevegen (Bessebostad), Tiketalen (Rødskjær), Buvegen og Marcus Pedersen vei på Seljestad.

46 prosent av de kommunale veien har «sterkt utbedringsbehov», skriver administrasjonen i sin årsrapport.

Pengene kommer fra kommunens fond.

– Vi forventer at dette gjøres på en måte at det ikke må gjøres nytt vedlikehold kort tid etterpå.

Da posisjonen vedtok å bruke 15 millioner kroner på vei, ba de også administrasjonen om en mer detaljert plan for vedlikeholdet.

– Det har vi ikke fått, men nå er vi på forskudd og tildeler disse midlene. Vi ser at det er behov for vedlikehold, sier varaordfører Maria Serafia Fjellstad (V).

Tar ansvar

Noralf Leitring (Sp) sier at vedtaket viser at kommunepolitikerne er folkets ombud.

– Vår jobb er å ta de oppgavene som gjøres. Nå har vi tatt ansvar for kommuneøkonomien og har ting litt på stell. Da kan vi gjøre tiltak som dette, sier han.