Han mener Strønstad fylte et behov som traff midt i blinken for aktiviteter Visit Harstad kunne tilby turister og gjester på besøk i byen.

– Vi klappet i hendene og jublet da båten kom til Harstad for to år siden. Den viste seg raskt å bli en kapasitet på havet vi ikke hadde hatt før hva gjaldt å presentere skjærgården og sjøen.

Viktig for oss

Derfor valgte vi konkret å utvikle produkter sammen med Strønstad rettet først og fremst mot utenlandske turoperatører. Vi har blant annet solgt inn en rekke leveranser til vinteren til den engelske turoperatøren Inghams, som var her sist vinter med tre fulle fly fra England.

– Her var Strønstad en viktig del av opplevelsen med vintercruise som en populær aktivitet, forteller Kristoffersen.

Har fungert perfekt

Han mener Strønstad hadde alle nødvendige kvaliteter som trengs for å utføre de oppdragene båten var tenkt brukt til.

– Fartøyet i seg selv var svært godt egnet til de behov vi hadde. Standarden om bord var flott, båten var solid og har fungert perfekt de gangene vi brukte den. Den fylte et behov- et tomrom som tidligere var der.

– Det er derfor både trist og tragisk at båten nå forsvinner fra Harstad, og svært synd at rederiet ikke klarte å få til den øvrige driften for å kunne drive forsvarlig.

Utfordringer

– Denne type virksomhet trenger normalt tre til fem år for å oppnå forsvarlig økonomisk drift, samtidig som man må vise at man er forutsigbar for at utenlandske turoperatører skal tørre å sats fullt ut på produktet. Nå gikk det ikke slik, dessverre.

– For Visit Harstad gir det oss noen praktiske utfordringer overfor de arrangementene vi allerede har solgt inn til vinteren.

– Vi vet at aktører inne dette segmentet ser denne veien med tanke på å jobbe med Harstad som utgangspunkt som base for aktiviteter på sjøen. Når og om disse kommer, er umulig å si noe om nå.

Trenger tilbudet

– Vår største utfordring vil således være tilgjengelighet til produktene. Derfor er det viktig at vi har et fartøy at Strønstads størrelse tilgjengelig i Harstad. Vi trenger denne type tilbud i Harstad og skulle gjerne sett at Strønstad utgjorde dette tilbudet, sier Jan Erik Kristoffersen.

En ny dimensjon

Også næringssjef Bjørn Akselsen i Harstad kommune syntes det er synd at Strønstad nå forsvinner fra bybildet.

– I utgangspunktet så det ut til at Strønstad ville tilføre Harstad en verdi og ny dimensjon. Vi registrerer en pen vekst i antall turister til Harstad, derfor er det ekstra synd at et tilbud som Strønstad forsvinner.

– Det er kostnadskrevende virksomhet Dragøy og selskapet har gått i gang med, som det normalt tar tre til fem år før man kan forvente positive resultater.

Jeg regner derfor med at Petter Dragøy har gjort forsøk på å få med seg nye investorer uten å lykkes.

Han har dessverre ikke fått den forventede responsen i markedet og velger å handle deretter. Synd, men det må vi bare respektere, sier Akselsen.

verdi: Næringssjef Bjørn Akselsen hadde håpet at Strønstad skulle tilføre harstad en verdi og ny dimensjon Foto: Hans Viktor Øye Foto: Hans Viktor Øye