Er det påkrevd med et hundretalls millioner kroner i tilleggsbevilgning for å få med alle rundkjøringer og gang- og sykkelstier i den opprinnelige pakken?

Disse spørsmålene har vært heftig diskutert de siste dager, både blant innbyggere og politikere. Men ifølge prosjektleder Hans-Arne Haugland må vi smøre oss med tålmodighet i tre-fire måneder før han kan gi et noenlunde presist svar.

Det som imidlertid er sikkert, er at det mangler atskillige millioner på at veipakken, i sin opprinnelige form, skal være fullfinansiert. Stortingets kostnadsramme på 1,6 milliarder må utvides kraftig.

Skjer ikke det, har styringsgruppa, med ordfører Marianne Bremnes i spissen, foreslått å sette åtte delprosjekter ”på vent”. Blant disse finner vi nye rundkjøringer i Medkila og i Breivika, samt flere planlagte gang- og sykkelveier. Fra mange hold har reaksjonene på disse forslagene vært knallharde.

Svar i oktober

I gårsdagens møte i kommunestyret slapp prosjektleder Haugland til med ei orientering om situasjonen. Dette etter en debatt der han og Statens vegvesen måtte tåle sterkt kritiske kommentarer for sine økonomiske anslag den gang bompengefinansiert veipakke var en brennhet politisk potet.

- I 2011 baserte vi våre tall på et særdeles tynt grunnlag, innrømmer Haugland. Han er selvsagt ikke glad for at veipakken blir atskillig dyrere enn antatt, med fare for at enkelte delprosjekt må tas ut.

Men jeg mener det var redelig av oss å si fra om dette på et tidlig tidspunkt. Nå skal vi bruke tida fram til kommunestyrets møte i oktober til å utarbeide et oppdatert kostnadsoverslag, sier Haugland. Det vil gi kommunestyret, fylkestinget og Stortinget et foreløpig svar på hvor store tilleggsbevilgninger det vil være behov for.

- Men selv da vil ingen kunne fastslå med hundre prosent sikkerhet hvor høy den endelige prislappen blir. Dette fordi det fortsatt vil gjenstå å innhente anbud på mange av delprosjektene, forklarer Haugland.

To eksempler

I kommunestyret måtte Haugland tåle ekstra mye pepper på bakgrunn av opplysningene som sier at prisen på gang- og sykkelvei langs Hagebyveien kan bli nesten tre ganger så høy som anslått. Ei økning fra 28 til 80 (!) millioner hadde kritikerne problemer med å ta inn over seg.

- Dette kan stå som ett eksempel på hvor komplisert og vanskelig denne type prosjekt kan være. Det viser seg nemlig at hele Hagebyveien, fra Sama til krysset med Trondenesveien, må rustes opp. I tillegg ble blant annet grunnervervet mye dyrere, samt riving og bygging av seks garasjer mer omfattende enn vi så for oss for fem-seks år siden.

Et annet eksempel: Haugland & Co trodde at ervervet av den tidligere Esso-eiendommen på Sama ville koste 5 millioner. Etter runder i rettsapparatet ble prisen mer enn dobbelt så høy, nemlig 11 millioner.

Harstad: Stene sa i gårdagens avis at Harstadpakken er et for stort prosjekt for vegvesenet og han stilte spørsmålstegn til om vegvesenet har den kompetansen som trengs for å få prosjektet i havn innenfor rammene.

Haugland er krystallklar på at de har alt under full kontroll.

– De fleste bekymringene og uttalelsene til Stene faller på sin egen urimelighet. Det er beklagelig at en så sentral politiker har slik mistillit til oss. Politikerne er godt informert, men det er ikke alltid like enkelt å få dem til å forstå situasjonen. Kommunikasjon er noe av det vanskeligste vi holder på med, sier han.

Stolt

Han forsikrer om at de ikke ville startet opp hvis de ikke hadde den nødvendige kompetansen i vegvesenet.

– Jeg er stolt over den jobben de ansatte gjør. Det er meget kompetente personer som vet hva de driver med. Vi har en blanding mellom unge velutdanna og de med lang og viktig erfaring. Utfordringen er å sette sammen de beste teamene slik at vi finner fram til de beste løsningene for harstadbilistene. Jeg mener vi har klart nettopp det, sier Haugland.

Stene hevdet at økonomien i prosjektet ikke er under kontroll og han frykter veldig store overskridelser.

– Et bevis på at vi har kontroll er torsdagens kommunestyremøtesak 7. I stedet for å bygge til pengesekken er tom, og la resten være, har vi så god kontroll at vi allerede nå kan melde til styringsgruppen og politikerne at vi ikke har penger nok. Vi forsøker nå å se på andre løsninger for å kunne bygge alt som ligger i Harstadpakken.

Det er én ting han vil gi Eivind Stene rett i, og det er at veipakken er veldig komplisert.

– Det sier seg selv at det er en masse ting som er umulig å forutse. Det å se hva som finnes i bakken før man åpner den er umulig. Det tror jeg de fleste forstår, også Stene.

Imponert

I artikkelen mener den lokale Frp-toppen at de virkelig store overskridelsene kommer i forbindelse med tunnelbyggingen. Han viser til problemene med dårlig fjell i Grottebadet.

– Jeg kan ikke gjøre annet enn å stole på geologene. Vi har en fordel som ikke Grottebadet hadde. Vi kan bygge på de erfaringene de gjorde. Vi har lagt inn 20 millioner i buffer på tunnelen. Blir det ikke overskridelser har vi 20 millioner vi kan bruke

Haugland er stolt over den jobben de ansatte gjøre, men han er minst like imponert over harstadbilistene.

– De er utrolig hvor tålmodige de er. De står i kø, tåler støv og støy nesten uten å klage. Jeg føler at mye av motstanden mot prosjektet er stilnet og at folk ser at det går framover og at det vil bli en bedre infrastruktur rundt byen, sier Hans Arne Haugland.