I forbindelse med Harstadpakken, legger Statens vegvesen torsdag ut forslag til reguleringsplan for Kanebogenkrysset.

Ny rundkjøring

Hovedgrepet i planen er at det bygges ny rundkjøring i kryssfra riksvei 83 mot fylkesvei 848 Stangnesveien, som erstatning for dagens T-kryss.Rundkjøringen heves om lag 1,5 meter i forhold til dagens terrengnivå. Det bygges 4-felts veg påhver side av denne rundkjøringa og mot en utvidet rundkjøring i fylkesvei 848 vedShell Åsby. Skaunveien legges om, slik at den går ut fra rundkjøringa.

Det vurderes å utbedre dagens gangbru sør forKanebogenkrysset med hensyn til universell utforming, eller eventuelt erstatte dagensgangbru med en ny bru. Funksjonelle og økonomiske vurderinger vil avgjørehvilken løsning som blir valgt, melder vegvesenet.

Sykkelvei med fortau

Langs riksvegen er det planlagt sykkelveg med fortau. Dengår i en undergang øst for riksveg-rundkjøringa i Kanebogen. Undergangen er 5,5 meter bred. Dagens veg vestfor trafikkstasjonen/Elkjøp omreguleres til gang- og sykkelveg. Bomstasjoner sør for rundkjøringa, samt i Skaunveien.

Nytt busskonsept

Nytt konsept for busstrafikk i Harstad innebærer enendring av dagens rutenett, der Kanebogen skal utgjøre et transittpunkt forskifte mellom ulike bussruter. Det er AsplanViak AS som har utarbeidet reguleringsplandokumentene, etter oppdrag fra Statensvegvesen.

Det er planlagt vedtak i kommunestyret i Harstad for reguleringsplanen i desember 2013, og oppstart av arbeidene i 2014.

Vegvesenet har også presentert planene for tunnelen gjennom Harstadåsen og hvordan rundkjøringen på Sama blir.

Les mer om saken i Harstad Tidende fredag.

Slik ser vegvesenet for seg at det ser ut når bilistene kommer ut fra tunnelen gjennom Harstadåsen, mot Sama. Foto: Statens vegvesen