De siste årene har Harstadselskapet NSK Ship Design gjort flere store nyutviklinger på det maritime markedet. Nå er selskapet igjen aktuelle med en torsk og reketråler, NSK 3278, som blant annet skal gjøre det mer behagelig for de som jobber på om bord.

- Den største nyvinningen på dette fartøyet er baugen på båten. Vi har utviklet helt nye løsninger som kommer til å redusere stampingen betraktelig og gi fartøyet en jevnere bevegelse gjennom vannet, sier salgssjef Thomas Myhre i NSK i en pressemelding.

Inntak bak

I tillegg til den nyutviklede baugen, er fartøyet rigget for snurrevad med inntak bak for enkel tømming av noten i mottakstank. Snurrevad er et redskap som brukes på grunt vann og regnes som en mer skånsom form for fiskeri. I tillegg til rask innhenting og lasting av fisk er snurrevad også mer energibesparende og dermed et mer miljøvennlig redskap. Fartøyet er forberedt for å frakte levende fiske eller i bulk alt etter hva markedet krever.

- NSK har stort fokus på energieffektive fartøy og skroget er optimalisert for å gi et lavt forbruk, forteller Myhre.

Kostnadseffektivt

Det er selskapet Utvik Senior som står for bestillingen av fartøyet og de ser fram til bedre arbeidsforhold på sjøen.

- Denne båten kommer til å øke komforten betraktelig for de som jobber om bord. På grunn av baugens utforming blir det mer rom på innsiden og med mindre bevegelse på sjøen blir det også sikrere å være på jobb, sier Arvid Hansen som er skipper og eier i selskapet.

Han forteller også at hovedmotivasjonen bak bestillingen var å skape et kostnadseffektivt fartøy som ville redusere drivstoff- og verkstedsutgifter for selskapet.

Skipperen håper også at nyinvesteringen vil bidra til å øke rekruttering til fiskeriyrket.

- Vi har verdens beste jobb og det vil vi at flere skal få øynene opp for. Å kunne tilby en topp moderne arbeidsplass kommer forhåpentlig vis til å motivere ungdom til å teste ut fiskeriyrket, sier han i pressemeldingen.

Produseres i Tyrkia

Det 20 meter lange fartøyet kan laste opp til 90 kubikk og huse inntil 6 personer i mannskapet. Et romslig bakdekk skal gi vesentlig større lagerplass enn andre båter med sammenlignbar størrelse. Det er det Tyrkiske verftet Øzata som skal levere nyutviklingen i løpet av neste år og skipper Hansen synes det er et spennende verft.

- NSK har god erfaring med å bygge i Tyrkia. Med lav pris og høy kvalitet så får vi veldig mye båt for pengene, sier han.

Fartøyet har en produksjonstid på 15 måneder og Thomas Myhre i NSK Ship Design gleder seg til å se det ferdige resultatet. Han ser også fram til å kunne tilby det til flere i bransjen.

- Designet blir presentert på NorFishing i Trondheim den 16-19 august. Vi håper at det fører til bestillinger og at det etter hvert blir mange å se ute på havet, avslutter han.

Thomas Myhre, Sales Manager i NSK Ship Design. Foto: www.smilehullet.com