Torsdag var Kent Gudmundsen på et helt spesielt besøk. Fra 1985 trådte stortingsrepresentanten sine barnesko på Seljestad barne- og ungdomsskole. Han har ikke vært innenfor skoleveggene etter at han gikk ut for vel 20 år siden. I går fikk han endelig muligheten.

Tilbake

Besøket ble en morsom og rørende opplevelse for Gudmundsen.

– Det var utrolig morsomt og litt følelsesladet å se hvordan skolen har blitt forandret, og samtidig tenke på hvor mange fine minner jeg har fra da vi lekte i skolegården og gjorde rampestreker. Det var en bekymringsfri hverdag som besto av lek og minst mulig lekser, sier Gudmundsen, og fortsetter:

– Med utbyggingen har det blitt en helt ny skole. Det er litt vemodig å se at gamle bygg er borte, men elevene er utrolig heldige som får være i moderne lokaler med gode rammer for undervisning.

I løpet av skolebesøket fikk han også møte en rekke kjente fjes.

– Ikke minst var det artig å treffe noen av de ansatte som jobbet der da jeg var elev.

Dybdelæring

Kent Gudmundsen sitter i Kirke, utdanning og forskningskomiteen. Tirsdag vedtok Stortinget en stortingsmelding som handler om å fornye kunnskapsløftet. Nå begynner arbeidet med å lage nye læreplaner.

Gudmundsen forklarer at de fremover vil rydde i målene som har vært i læreplanene - for å gjøre dem mer overordnet og spisset for å muliggjøre større grad av dybdelæring i skolen.

– Frem til nå har det vært slik at man må skynde seg gjennom pensum for å rekke over alle detaljerte kompetansemålene. Elevene har fått overflatelæring i stedet for å fordype seg og forstå fagene - spesielt i ungdomsskolen.

Bevilger 360 millioner

Det mener han har ført til kompetansehull i læringen hos elever i barneskolen. Gudmundsen peker på at få mottar spesialundervisning i barnetrinnet sammenlignet med ungdomsskolen, noe han tror skyldes at man satser for lite på å sikre grunnleggende ferdigheter som å lese, regne og skrive i barneskolen.

– Nå vil det legges mer til rette for dybdelæring. I tillegg inneholder statsbudsjettet for 2017 en videre innfasing av 1100 nye lærerstillinger i barnetrinnet, og nytt for neste skoleår blir en oppstart på 360 millioner kroner for en stor satsing på tidligst mulig innsats i barnetrinnet, sier han, og legger til at Troms vil få 11,5 millioner kroner som ekstra ressurs til kommunene for å skape et økonomisk handlingsrom.

– Dette for å få tettere oppfølgning av elevene i barneskolen. Forskning viser at sannsynligheten for å fullføre grunnskoleopplæringen med gode lese- og skriveferdigheter er 80 prosent større hvis eleven mottar tettere oppfølging fra tidlig alder.

– 2 av 10 stryker

Han mener det ikke er rart at det er stort frafall i videregående skoler.

– I dag vet vi at mer enn 2 av 10 elever begynner på videregående opplæring med stryk eller manglende karakter i ett eller flere fag. Internasjonal forskning viser et tydelig bilde av at det skyldes at man har mislyktes tidlig i skoleløpet med å etablere grunnleggende ferdigheter. Derfor er vårt neste skolereform tidlig innsats etter at lærerløftet nå er kommet godt i gang, avslutter Gudmundsen.