Den nye tunnelen gjennom Harstadåsen medfører at tre bolighus må innløses. Barnehagen på Seljestad forsvinner. Det gjør også Esso på Sama.

40 prosent mindre trafikk i sentrum

Statens Vegvesen har utarbeidet forslag til reguleringsplan for tunnel mellom Seljestad og Sama med tilhørende rundkjøringer, som en del av Harstadpakken.

Formålet med tunnelen er å redusere trafikken gjennom Harstad sentrum med 40 prosent og dermed redusere støy- og støvproblemer i sentrum, samt bedre trafikksikkerheten og fremkommeligheten her.

1.400 meter tunnel

Planområdet omfatter området mellom Seljestad og Sama, der tunnelpåhuggene etableres – og rundkjøringer bygges i begge ender. Tunnelen blir ca. 1400 meter lang, og det bygges to nødutganger; den søndre utgangen munner ut bak Forsvarets lønnsadministrasjon, den nordre nødutgangen munner ut ved Barnely barnehage nord for Harstad kirke. Dette melder Statens vegvesen i sitt forslag til reguleringsplan.

Johnsen Bil består

For å få nok areal til bygging av tunnel og omlegging av Åsveien må tre bolighus innløses. Det ene huset er på Seljestad, de to andre på Sama. Ett av husene på Sama er bevaringsverdig, og vil bli stående når tunnelen er ferdig bygget. På Seljestad må barnehagene innløses. Seljestad barnehage er en permanent barnehage, mens Selja er midlertidig. Esso-stasjonen på Sama må også innløses. Alle grunneiere som blir berørt er kontaktet og orientert om dette, melder vegvesenet.

Johnsen Bil blir stående. Her kommer det ny adkomst gjennom en femte arm i rundkjøringen på Sama.

Studentboligene i Flåtenveien vil få trafikken noe nærmere enn i dag, men det skal gjennomføres støydempingstiltak som en del av utbyggingen. Dette melder Statens vegvesen.

Harstadpakken nærmer seg realisering. Her Hedvig Pedersen Holm (fra venstre), Wibeke Knudsen og Hans-Arne Haugland i Statens vegvesen. Foto: Odd Leif Andreassen