harstad: Kanebogen har en sentral plass i Harstadpakkens kollektivsatsing. Strekningen mellom rundkjøringa på Riksvei 83 og rundkjøringa ved Shell Asby i Kanebogen er omtalt som et knutepunkt for busstrafikken. Ny plattform er allerede støpt, leskur med universell utforming og sanntidssystem skal på plass i løpet av våren.

Legger til rette

- Hvor ble det av busstoppet i Kanebogen? spør flere på sosiale medier. De har merket seg at den nye kollektivfila allerede er oppmerket i høyre kjørefelt, der biler som skal til Amfi Kanebogen normalt skal legge seg.

- I Harstadpakken legger vi til rette for at folk enkelt skal kunne bytte buss. Du kan godt si at vi legger til rette for bussen, slik at også de som har behov for å bruke bilen skal komme seg fram, sier assisterende etatssjef i samferdselsetaten i Troms fylkeskommune, Jonny Berg.

- Men hvorfor valgte dere da en kantstopp i stedet for en busslomme?

Plassmangel

- Da de første tegningene kom, var det med busslomme og plass til én buss. Disse ble omgjort da vi så at vi måtte ha plass til to busser. Problemet var at vi ikke hadde mer plass til rådighet. Areal er en knapp ressurs, og da ble løsningen å gjøre deler av kjørefeltet til en kollektivfil. Så ser vi at det kan bli trangt for den bakerste bussen når den skal svinge ut for den fremste, men det skal bli bedre. Ordningen med kantstopp ser vi flere steder i Harstad, blant annet i Hagebyveien, sier Berg. Han minner om at bussene kun skal så her ved av- og påstigning av passasjerer.

- Dette bør ikke by på store problemer for bilistene, sier Jonny Berg og understreker at økt fremkommelighet er avgjørende for tilliten til bussen.

- Bussen skal ikke stå i kø og aller helst være atskilt fra annen trafikk der det er mye trafikk. Dette gjelder særlig i Harstad sentrum. I lysregulerte kryss skal bussen ha prioritet, det vil si at bussen får grønt lys når den kommer. Dette sikrer flyt og raskere ruter. Krysset i Byskillet vil også få en egen kollektivfil og lysregulering som gir bussen prioritet. I andre kryss vil vi også legge til rette for at kjøremønsteret til bussen skal forenkles, sier Jonny Berg.

Kan alltid ønske

- Vi kan alltid ønske oss mer plass, men mellom disse to rundkjøringene fikk vi dessverre ikke den plassen vi ønsket oss.

Det sier fungerende prosjektleder for Harstadpakken, Trine-Lise Fossland.

- Det er jo ikke slik at vi planlegger dårlige løsninger. Vi forsøker å få med det meste og det beste ut fra det vi har tilgjengelig. Vi er nå i dialog med Boreal om å få området utvidet noe.

- Kan biler kjøre i kollektivfila når det ikke står busser der?

- Ja, da er det fritt fram for alle, sier Trine-Lise Fossland.

Har sendt brev

Boreal Buss AS, som drifter bussene i området, har prøvekjørt den nye terminalen i Kanebogen. Selskapet ser ingen grunn til å sprette sjampanjen, foreløpig.

- Vi har gjort en henvendelse til prosjektgruppa for Harstadpakken, der vi har uttrykt vår mening. Ut over dette ønsker jeg ikke å si noe mer om denne saken, sier avdelingsleder Nils Arne Nilsen i Boreal Buss i Harstad.

- Men er det stor nok plass til bussene?

- Dersom Kanebogen skal være et kollektivt knutepunkt, så er det for smalt her, avslutter Nilsen.

VENSTREVRIDD: Forrige uke kom disse skiltene opp ved rundkjøringa ved Shell Åsby. Her anmodes kjørende som som skal til Stangnes om å legge seg i venstre felt. Håpet er at alle biler gjør det, også når det ikke står busser i kollektivfila. Foto: Frank R. Roksøy