Regjeringen legger opp til høyt investeringsnivå på vegsektoren i nord. I forslaget til statsbudsjett for 2014 er det satt av 2,2 milliarder statlige kroner til investeringer i Nordland, Troms og Finnmark.

Det betyr at 19 prosent av de statlige riksvegpengene neste år investeres i Nord-Norge.

Bompenger og bypakker

I tillegg til statlige investeringsmidler, er det lagt inn 162 millioner kroner i bompengefinansiering i Nord-Norge neste år. Det åpnes også for å sette i gang nye bompengeprosjekter knyttet til bypakkene i Bodø og Harstad, og på E6 Helgeland nord.

­­- Dette er prosjekter som er ferdig planlagt og hvor bruk av bompenger er avklart lokalt. Nå håper vi at regjeringen følger opp med proposisjoner, slik at vi kan komme i gang, sier regionvegsjef Torbjørn Naimak, i en uttalelse etter at statbudsjettet for 2014 ble lagt fram mandag.

Nytt E6-prosjekt i Troms

Regjeringen vil starte arbeidet med en 8 kilometer lang tunnel gjennom Nordnesfjellet på E6 gjennom Kåfjord kommune i Troms. Prosjektet omfatter også bru over Manndalselva og tilknytninger til E6, og fjerner en svært skredutsatt strekning. Samtidig blir E6 9-10 kilometer kortere.

Kostnaden er beregnet til én milliard kroner, og bevilgningen for 2014 er på 50 millioner kroner. Planen er at anlegget skal settes i trafikk i 2017.

Investeringer fordelt på fylker

Den øvrige delen av investeringsmidlene i Nord-Norge er i hovedsak bundet opp i pågående prosjekter.

I Nordland gjelder det E6 Hålogalandsbrua (520 mill. inkl. bompenger), rassikring E10 Hamnøyfjellet (320 mill.), E6 nord for Kråkmofjellet i Hamarøy (102 mill.) og sluttfinansiering av rv. 80 Løding-Vikan (43 mill.).

I Troms videreføres arbeidet med E6 Sørkjosfjellet, som ventes å være ferdig i 2016. Prosjektet har en totalramme på 964 millioner kroner, og i 2014 er det satt av 250 millioner.  De øvrige store investeringsprosjektene i Troms er første del av strekningen E8 mellom Riksgrensen og Skibotn (170 mill.), sluttfinansiering av midtrekkverk E8 Lavangsdalen (73 mill.) og oppstartmidler til sentrumstiltak på E6 i Skibotn(15 mill.)

I Finnmark videreføres arbeidet med E6 Alta Vest (387 mill. inkl. bompenger) og E105 mot riksgrensen (61 mill.). I tillegg kommer mindre investeringer, blant annet utbedring av rv. 94 Skaidi-Hammerfest og ny kontrollstasjon på Kvænvikmoen i Alta.

Fornyelse, drift og vedlikehold

Til å sluttføre arbeidet med Umskardtunnelen er det budsjettert med 47 millioner kroner, mens det er satt av 28 millioner til reparasjon av rv. 867 Brattlitunnelen i Tysfjord etter brannen tidligere i år.

Forslaget til budsjett gir imidlertid ikke rom for å sette i gang større rehabilitering av andre tunneler og bruer i Nord-Norge i 2014.

- Når det gjelder drift og vedlikehold, er budsjettet stramt i forhold til de oppgavene vi har, sier regionvegsjef Torbjørn Naimak.

Dekkelegging vil være på samme nivå som i 2013. Asfaltprogrammet for 2014 er ikke endelig fastsatt.