En ferskundersøkelse viser at en av fire nordmenn har fremstilt virkeligheten som bedreenn den faktisk er i sosiale medier. Det er ungdom som skryter mest, og hele 40prosent mellom 16-24 år har gjort det. - Det er paradoksalt at vi skryter opplivene våre på Facebook når undersøkelsen viser at vi blir nedstemt av alllykken i sosiale medier, sier Kathrine Dollst Kvinnsland i UngHjelp.

Undersøkelsen er gjennomført avRespons Analyse blant et representativt utvalg av befolkningen på oppdrag avUngHjelp, en ungdomsorganisasjon som jobber for å skape dialog og åpenhet rundtungdom og psykisk helse. Når den dominerende trenden er å deledet perfekte i sosiale medier, blir totalinntrykket av alle de perfekteøyeblikkene en verden som feilfri og vanskelig å leve opp til. Vi vet at detteer tøft for ungdom med psykiske problemer. Derfor synes vi det er viktig åstoppe opp for å diskutere hvordan vår atferd i sosiale medier påvirker andre,sier Katrine Dollst Kvinnsland, leder i UngHjelp, som understreker at etærligere Facebook ikke betyr at man ikke skal dele de positive historiene.

For mye lykkeUngHjelp har de siste ukene skaptdebatt med Facebook for real – en kampanje som tar til orde for en ærligerebruk av sosiale medier. Nå viser den ferske undersøkelsen at hele 60 prosent avbefolkningen mener at statusoppdateringene vi deler i sosiale medier, i forstor grad er de lykkelige øyeblikkene.

– Vi tror sosiale medier kan brukes påen bedre måte. Ved å tørre å være oss selv vil samtalene og historiene blirausere og mer inkluderende – også for de av oss som har det aller vanskeligst.Vi synes det er trist at folk føler at det er nødvendig å skjønnmale sin egenhverdag for å bli likt. Det er ikke slik det bør være, og nå viser ogsåundersøkelsen at folk har fått nok, sier Dollst Kvinnsland.