Onsdag forrige uke fikk hurtigruteskipet «Trollfjord» et ublidt møte med kaia da skipet skulle legge til kai i Risøyhamn på sørgående rute. I løpet av torsdag ble skipet tømt for passasjerer og «Trollfjord» gikk deretter til Harstad for reparasjon.

– I ettertid viser det seg at skaden ikke er verre enn at den kan repareres mens båten ligger ved kai i Harstad. Den settes ikke inn i rute før skaden er reparert og skipet er godkjent av sjøfartsmyndighetene. Slik det er ser ut i dag, vil den gå i rute igjen fra Tromsø og sørover 9. april, sier Svein Lian i Hurtigruten ASA til VOL.

– Det er ikke gjort noen konklusjon når det gjelder årsaken til sammenstøtet, sier Lian.

Skader i bærende elementer

Hans Benjaminsen i Th. Benjaminsen AS, som driver skipsekpedisjonen i Risøyhamn, forteller til VOL at kaia har fått strukturelle skader i bærende elementer, og har forventning om at selskapet får dekket reparasjonskostnadene.

– Kaia har fått større skader enn det vi først trodde. Det ble vi klar over fredag. Det er mulig med fortsatt drift, men det er utfordrende, forteller Benjaminsen.

– Vi har forsikring som dekker skader på kai, men om vi tar den i bruk eller dekker dette selv avgjøres av kostnaden, sier Svein Lian i Hurtigruten ASA.