– En av utfordringene vi har i påsken er mannskap. Vi blir derfor ikke operativ i hele påsken, men noen av dagene, sier Pedersen.

– Dersom noen ringer nummeret vårt og vi ikke er tilgjengelig vi du bli satt over til nærmeste redningsskøyte som i dag er «Dagfinn Paust» på Andenes, sier båtføreren.

Litt av årsaken er kravet om at mannskapet må være kvalifisert ved utrykning.

– Vi mangler mannskap, så vi håper at flere tar kontakt for informasjon om tjenesten vår, og for å ta de kursene vi legger opp til. De som skal være frivillig hos oss må gjennom flere kurs før de er kvalifisert til tjeneste, sier Pedersen.

– Ingen får lønn, men vi har heller ikke noen utgifter. Kurs, seminarer og uniformer blir betalt av Redningsselskapet.

Fremover

Redningsselskapet i Harstad får ny båt første halvdel av 2017. Det blir en båt som er litt bredere enn dagens, noe som gir bedre plass inne og gjør det lettere å få inn en båre.

– Utstyret blir også mer oppgradert i forhold til det vi har i dag, sier Pedersen.

Beredskapen er den samme, uansett båtstørrelse.

– Vi har en beredskap som betyr at vi har 30 minutter på oss for å komme ut fra flytebrygga. Mange av de oppringningene vi får dreier seg om slep av båter, for eksempel med motorhavari. Det hender også at vi får søksoppdrag etter båter eller personer som er savnet, sier Pedersen.

Båten

Dagens båt er svært sikker. Den kan gå rundt uten at det er noen katastrofe, fordi den er bygd for selv å rette seg opp igjen.

Den eneste forutsetningen er at lukene er skalket. Ifølge Jon Ivar Pedersen ligger begrensningene mer på mannskapene enn båten.

BÅTFØRER: Jon Ivar Pedersen er en av båtførerne til redningskorpset i Harstad. Foto: Bengt Simonsen