LESERINNLEGG:

Eivind Stene synes tydeligvis at Harstad ikke er egent for kollektivtrafikk. Jeg er uenig i det.

For det første er Harstad kommune en liten kommune arealmessig, men med stor befolkningstetthet etter nord-norske forhold. Det andre er at arbeidsplassene er konsentrert på noen få steder. De 4 viktigste stedene:SykehusetSentrumStangnesSjøkanten

Mange av arbeidsplassene og boligene ligger i et område fra Sama til Stangnes – om lag 15 minutters kjøring. Omtrent samme forhold har vi for eksempel i et området  Gardermoen flyplass og Nannestad (hvor jeg kommer fra og hvor mange arbeidstakere på flyplassen bor). Der er det en stamrute som går og som er flittig brukt. Til orientering kan det nevnes at Nannestad har cirka 12 267 innbyggere.

Min konklusjon er derfor at Harstad er definitivt  et egnet sted for kollektivsatsing.

Hvorfor brukes ikke kollektivtilbudet i Harstad mer?

Det er mange forhold som bidrar til det.

  1. Ruteopplysningen er ikke imponerende, jeg har gode erfaringer med de ansatte på ruteopplysningen – men andre forhold slår inn. Bussholdeplassen utenfor Sjøkanten senter heter Borggata, et navn som ikke sier mye for nyinnflyttede. Personlig erfarer jeg folk vet hvor jeg har vært når jeg sier at jeg var på Sjøkanten. Tromskortet er ikke alltid til hjelp. Det går fint an å dra med med buss til Salangen i helga – men det kommer ikke frem når du bruker søkefunksjonen på www.tromskortet.no

  2. Buss-stasjonen i sentrum er en tragedie. Bussene går fra et sted, mens ruteopplysningens kontor, venterom og bagasje-oppbevaring er på andre siden av gata. Kort avstand kan man kanskje si, men trykker du på knappen for grønt lys virker det som om du må vente i 10 minutter.

  3. Dårlig korrespondanse med andre steder. Når jeg flyttet til Harstad gikk det i alle fall 1 rutebuss til Narvik mandag-fredag. Den ruta eksisterer ikke lengre.

Et annet eksempel er forbindelsen til Salangen på vanlige hverdager (i motsetning til fredag og søndag). Når fergeleiet ble flyttet fra Sjøkanten til Stangnes var det sikkert mange fordeler med det. Busspassasjerene ble i alle fall taperne. Bortsett fra på søndager må man bestille drosje eller få privat skyss om man ønsker å komme seg videre fra fergeleiet. Samtidig går det i alle fall noen busser fra Stangnes videregående i samme periode.

Signalet man har sendt til de som har vært kollektivreisende har derfor ofte vært uheldig.

Avslutningsvis vil jeg også si at det er en tragedie om ikke kollektivtilbudet blir bedre – det er jevngodt med å si at Harstadpakken ikke fullføres. Med all respekt for syklister og privatbilister: Bussene har et langt større potensiale for å få avvikla enkeltreiser. Ifølge Transportøkonomisk institutt øker antall daglige reiser mer enn befolkningsveksten og det er noe vi må regne med fortsetter.

Artikkelforfatter Jan Frode Kjensli.