På Stangnes-Sørrollnes er det redusert kapasitet fra og med i dag og en drøy måned framover. Årsaken er at MF Ibestad er på verksted. I stedet for denne går MF Lauvstad i sambandet.

Ettersom Lauvstad er flyttet fra Stornes-Bjørnerå-sambandet vil det også her bli redusert kapasitet i samme tidsrom. I stedet for Lauvstad går MF Vaggasvarre i toppsundsambandet.

– Vi har slitt med et par design-feil som ble gjort på MF Ibestad. Vi har prøvd flere løsninger, men har nå krøpet til korset og valgt å ta ferga ut av drift for å få ordnet dette, forteller regionsjef ferger i Norled, Inge Andre Utåker.

Båten bygd i Tyrkia, men Utåker understreker at feilen ikke ligger hos verftet.

– Feilene skyldes ikke tyrkerne. De har bygd det de skulle. Det er i designfasen feilen har skjedd, sier han.

Det er to forhold som er bakgrunnen for at MF Ibestad er tatt inn til Hamek for utbedring.

– Brannpumpene var koblet på hovedmotoren. Siden vi overtok båten har vi slitt med koblingene. Vi har ikke fått dem til å bli driftssikre. Det andre er at hjelpemotorene var for små slik at vi har hatt for lite strøm om bord.

– Nå bytter vi til mye større hjelpemotorer. Det gjør at vi får mer strøm, og kan drive brann- og lensepumper elektrisk. Dermed slipper vi å ha pumpene koblet til hovedmotoren, sier Utåker.

Norled regner med å ha MF Ibestad i drift igjen rundt 2. mai.