Designselskapet er allerede i gang med Havfarm-prosjektet for Nordlaks, som ble omtalt av tidligere fiskeriminister Aspaker som et viktig ledd i utviklingen av Norges oppdrettsteknologi.

Mandag ble det kjent at NSK igjen samarbeider med rederiet Nordnorsk Shipping på Myre.

- Vi ble kontaktet av Nordnorsk Shipping i januar 2015. De ønsket å utvikle et nytt skipsdesign basert på erfaringene fra verdens første gassdrevne lasteskip, MS Høydal. MS Høydal brukes som frakteskip for laksefor i oppdrettsnæringa, og er også designet av oss. Det sier salgssjef Thomas Myhre i NSK Ship Design.

Miljøvennlig

Det nye skipet reduserer utslippene av NOx med over 90 prosent og CO2 med ca 25 prosent, sammenliknet med tradisjonelle dieselmotorer. Transport står for en stor del av utslippene av klimagasser, og er derfor en viktig sektor å ta tak i. Båten er 81,50 meter lang og 16 meter bred. Den har en lastekapasitet på 2700 tonn for og er utstyrt med en 50 tonns kran. I tillegg er fartøyet utstyrt med et dynamisk posisjoneringssystem levert av Rolls Royce, som lar skipet losse ved oppdrettsanleggene uten å fortøye.

- Innen LNG fremdrift sitter vi med mye erfaring og kompetanse, og med prosjekter som dette viser vi at det finnes løsninger. Bruken av gassdrevne lasteskip er et viktig bidrag for å få ned utslippene av klimagasser og viser vei både for transport- og havbruksnæringen. Vi er stolte av jobben vi gjør for fremtiden innen sjøfartsnæringen, sier Thomas Myhre.

I sterk vekst

I prosessen jobbet NSK Ship Design tett sammen med Biomar og Nordnorsk Shipping.

- Et nært samarbeid mellom rederi og designselskap er helt avgjørende for utviklingen av gode og innovative løsninger for våre kunder, sier Myhre.

NSK Ship Design opplever sterk vekst, og som Harstad Tidende skrev lørdag, har de utvidet avdelingene både i Harstad og i Arkhangelsk for å håndtere henvendelsene fra hele verden.

- Våre prosjekter strekker seg fra sertifisering av små servicefartøy, til design av større brønnbåter, forfartøy og nå havfarmer. For å kunne utvikle dette alt dette, har vi god kontakt med underleverandører, forskningsmiljøer og store selskaper innen akvakultur. Det er et viktig fundament for å levere skipsdesign på dette nivået, sier Myhre.

Nordnorsk Shipping har signert med verftet Tersan Shipyard i Tyrkia, samme verft som bygde MS Høydal, og båten skal være ferdig bygd i 2018.