Under åpningen av serveringsstedet Thors med sykkeltema i Harstad sentrum lørdag sa ordfører Marianne Bremnes at byen må få til alle de planlagte sykkelveiene som del av Harstadpakken. Pengemangel har satt sykkelstiene i fare, men nå tror ordføreren at man likevel kan få dem realisert som planlagt.

- Dette må vi få til, sa jeg lørdag. Vi skal ha saken oppe i kommunestyret på torsdag, og da tror jeg på en løsning, sier Bremnes.

For å finansiere dette, ser hun for seg en forlengelse av bompengeinnkrevingen.

- Jeg har mer tro på det enn å forhøye satsene folk må betale.

Den økonomiske rammen på Harstadpakken ble i 2014 vedtatt til 1,55 milliarder kroner.

I forrige måned sa prosjektleder i Statens vegvesen, Hans Arne Haugland, at det er umulig å si på det nåværende tidspunkt hvor mye mer penger som må til for å få med alle prosjektene.

– Det kan bli 100 millioner, 500 millioner eller 700 millioner. Per i dag er det umulig å si et eksakt beløp, sa Haugland 31. mai.

På Harstad Tidendes Facebook-side og i kommentarfeltene har flere lesere uttrykt forargelse da det kom fram at Harstadpakken sliter med finansieringen.

- Hva tenker du om tilbakemeldingene?

- Debatten i 2011 viste at folk har ulik oppfatning av bompengeordningen. Men den eneste grunnen til at det nå graves i byen er på grunn av bompengene. Til slutt blir det bra og vi får en flott infrastruktur i Harstad. Da blir det bedre for bilister og vi kan samtidig møte framtiden med muligheter for de som ikke bruker bil, sier Marianne Bremnes.

Endrede grunnforhold, forurensede masser, kompliserte naboforhold, ønske om økt kvalitet og reduserte vedlikeholdskostnader, samt markedssituasjonen har vært av de største kostnadsdriverne i prosjektet.