80 millioner i ren gavepakke det første året. Penger som kan styres fritt. 102 millioner årlig de neste 15 årene, før den økonomiske støtten trappes gradvis ned til null fem år etter dette. Det er hva som venter den nye kommunen dersom alle syv velger å slå seg sammen før tidsfristen 1. juli i år. Etter denne datoen, blir disse pengene borte. Og for ordens skyld – de syv er Ibestad, Evenes. Tjeldsund, Skånland, Lødingen, Kvæfjord og Harstad.

Gode tjenester

Statssekretær Per-Willy Amundsen (Frp) i Kommunal- og moderniseringsdepartementet (KMD), er krystallklar på at dette er en gavepakke som flest mulig bør takke ja til.

- Ikke først og fremst på grunn av pengene, men mest på grunn av at kommunene har et overordnet ansvar for å levere gode tjenester til sine innbyggere. Det sikres man gjennom større og mer solide kommuner. De vedtakene som nå skal fattes rundt om i landet, får betydning mange tiår fremover, sier Amundsen, og minner om at det stilles helt andre krav til kommunale tjenester i dag, enn ved siste kommunesammenslåing i 1964.

Norske kommuner er svært ulike. Men de har én ting felles: En stor del av inntektene kommer fra staten. I desember foreslo kommunal- og moderniseringsminister Jan Tore Sanner (H) endringer i systemet som bestemmer hvor mye penger de ulike kommunene får. Kjernen i forslaget til et endret inntektssystem, er å skille tydeligere mellom kommuner som må være små og de som har valgt å være det. Førstnevnte kalles ufrivillig små, de kommunene som kan slå seg sammen, kalles frivillig små.

Noen må være små på grunn av spredt bosetting og lange avstander. Noen har valgt å være små til tross for at de kunne slått seg sammen med andre. De ufrivillig små skal beholde inntekter som i dag. De frivillig små får mindre å rutte med, blant annet til administrative kostnader. Hvor lange avstander som skal skille frivillig fra ufrivillig, er ikke avklart.

- Kommuner skal ikke lenger belønnes bare fordi de har få innbyggere. Dagens inntektssystem belønner kommuner som velger å være små. Det har vært til hinder for kommunesammenslåing, sier Amundsen. Han ser store fordeler med et større Harstad.

Kan påvirke

- Et Harstad med 36.000 innbyggere vil ha en helt annen mulighet for påvirkning, enn i dag. Det handler om regionens stemme nasjonalt. Vi får mye større slagkraft. Det er mye viktigere i dag, enn før. Det kan jeg si som tidligere lokalpolitiker i kommunen. Harstadregionen har nå en historisk mulighet, og visjonære politikere kan være med å skape et helt annet fundament ved en kraftsamling av regionen under én kommune. En uhensiktsmessig fylkesgrense flyttes automatisk, ettersom de som velger Harstad blir en del av Troms. Dermed forsvinner et irritasjonsmoment som særlig næringslivet har problematisert. Det samme gjelder politireformen. Den vil også tilpasses de nye kommunegrensene, sier Amundsen som også lover økt fart på Hålogalandsveien.

Prioriteres

- Fra regjeringshold har vi allerede et stort trykk på Hålogalandsveien, en vei som vil redusere reisetiden mellom harstadregionen, Narvik og Vesterålen betydelig. En kommunesammenslåing, der for eksempel de seks kommunene Evenes, Tjeldsund, Skånland, Lødingen, Kvæfjord og Ibestad slår seg sammen med Harstad, vil etter alle solemerker føre til at utbyggingen av Håloglandsveien prioriteres opp av Stortinget, sier statssekretæren som også vil skryte av lokalpolitikerne i denne regionen.

- Jeg ser at de tar dette på alvor. Ordfører Marianne Bremnes i Harstad har opptrådt klokt og ydmykt i en prosess der så mange ulike interesser skal forenes. Og Harstad har også gjort en god jobb ved sammenslåingen med tidligere Bjarkøy kommune.

- Noen vil oppfatte regjeringens politikk som en mild form for tvangssammenslåing?

- Jeg velger heller å kalle det nye muligheter. Harstad produserer allerede i dag mange av tjenestene til sine nabokommuner. Hvorfor ikke da like godt slå seg sammen? Vi ser at det å produsere gode tjenester til sine innbyggere, blir mer og mer krevende. Det håper vi at så mange som mulig forstår, sier statssekretær Per Willy Amundsen i Kommunal- og moderniseringsdepartementet.