Men du kan like godt først som sist venne deg til å bruke et annet navn på denne avdelingen. Fra 1. august er Forsvarets lønnsadministrasjon historie. Da blir de en del av Forsvarets Personell- og Vernepliktssenter (FVPS).
50 stillinger
Ifølge sjef ved avdelingen i Harstad, Torstein Svendsen, har de jobbet i om lag et år med en intern omorganisering innen flere administrative og merkantile avdelinger i Forsvaret.
– For Harstads del har dette resultert i at vi får tilført 27 stillinger allerede fra 1. august, noe som betyr at vi øker antall ansatte fra dagens 54 til 81.
– De 23 siste stillingene vil bli besatt i løpet av 2017. Nøyaktig når er det vanskelig å lese ut av teksten i forslaget, men antakelig vil disse være på plass innen sommeren 2017
Gått under radaren
–Dette har vi visst om en stund, og har således allerede klargjort lokalene i bygget vårt i Storgata der disse skal jobbe fra, sier Svendsen som understreker at denne omorganiseringen ikke har vært en del av Forsvarssjefens fagmilitære råd (FMR) og dermed ikke inngikk i regjeringens langtidsplan for Forsvaret.
– Du kan godt si at vi på mange måter av den grunn har gått litt under radaren i forhold til det fokuset andre av Forsvarets avdelinger i Harstad har vært utsatt for, sier Svendsen.
Høy kompetanse
Han er usikker på hvor mange av de totalt 50 stillingene som etter hvert finner sin plass i bygget kommer som følge av interne rekrutteringsprosesser blant overtallige, eller vil måtte rekrutteres lokalt.
– Disse prosessene er allerede godt i gang, men per i dag er det vanskelig å si nøyaktig antall som velger å flytte til Harstad fra andre steder i landet.
– Erfaringene fra tidligere er at noen sier ja til å flytte på seg, mens andre velger å finne seg nye jobber andre steder. Skulle behovet melde seg for lokale ansettelser vil personer med erfaring i personellhåndtering og økonomisk bakgrunn bli vektlagt.
– Gjennom vårt mangeårige samarbeid med tidligere Høgskolen i Harstad, nå Universitetet i Tromsø, avdeling Harstad, og deres bachelorutdanning innen økonomi og administrasjon, har vi alltid hatt god tilgang på personer med høy kompetanse og god utdannelse, sier Svendsen, og legger til:
104 ansatte i bygget
– Nå fylles huset opp, og så vidt jeg vet har det ikke tidligere vært så mange som 104 ansatte her i bygget.
– Det betyr blant annet at alle må tilpasse seg et langt større aktivitetsnivå, noe jeg tror ikke blir et stort problem. Det blir i så fall kun et luksusproblem, sier en fornøyd Torstein Svendsen.