Over 100 bileiere skal nå ha fått utbetalt erstatning fra det svenske trafikkverket for lakk og bilrute-skadene de fikk sommeren 2014.

En rekke bilførere fikk som kjent skadet doningene sine i et veiarbeidsområdet ved Gällivare 29 juni i fjor. Allerede noen dager etterpå fikk Harstad bilglass henvendelser fra over 20 bileiere med ødelagte frontruter. En bileier fikk taksert skadene til 30.000 kroner. Andre slapp unna med oljegrus under bilen, skadet frontrute og mindre lakkskader. I de verste tilfellene snakker vi om skader for 100.000 kroner...

Møtte kvist

Ansvarlig for arbeidet var svenskenes motstykke til Statens vegvesen, trafikkverket. En av de som bokstavelig talt fikk riper i lakken den dagen, var harstadadvokaten Rune Stenstrøm. Han forstod raskt at det måtte være grunnlag for å søke erstatning, og at jo flere som søkte, jo bedre var mulighetene.

Advokatfirmaet FINN tilbød seg derfor å fremme erstatningskrav overfor svenske veimyndigheter. Forespørslene rant inn. Fra både norske og svenske bileiere. Til slutt fremmet de krav på vegne av over 100 stykker. Noen av dem profesjonelle bilutleiefirmaer, og vant fram. Saksbehandlerne i trafikkverket fant det beste å hoste opp pengene, heller enn å risikere å havne i retten.

Lang prosess

- Nå skal alle våre klienter ha mottatt erstatning fra trafikkverket. Forutsatt at dokumentasjon og taksering av skadene er i boks. Det har vært en lang prosess i halvannet år. Nå kan vi sette sluttstrek, sier Stenstrøm. Han har tidligere jobbet med lignende saker på vegne av Statens vegvesen, og kjenner derfor jusen på området godt. Lovene er ganske like i Sverige og Norge.

- Hvor mye penger snakker vi om?

- Beløpene varierer fra klient til klient. I enkelte tilfeller ganske store summer for familiefolk med vanlige inntekter. Til sammen på over 100 klienter snakker vi nok om et millionbeløp, sier Stenstrøm. Sammen med Anita Vikholt Hansen har han brukt lang tid på å følge opp hver klient.

Kjøttvekta

- I slike saker må dokumentasjonen være nøyaktig. Vi snakker om sted, tidspunkt, taksering. Alt må stemme. Totalt sett veldig mye arbeid, sier Stenstrøm. Massesøksmål som dette er ikke så vanlig i Skandinavia, som i enkelte andre land. Advokatfirmaet har heller ikke tatt seg betalt for arbeidet. På et tidlig stadium uttalte blant annet NAF at de tvilte på om FINN ville nå fram med kravet.

- God dokumentasjon, kombinert med at det var så mange mennesker som søkte erstatning ble utslagsgivende. Hver for oss spørs det om vi hadde vunnet fram. Sammen er vi sterke. Her har åpenbart kjøttvekta spilt inn, mener Stenstrøm.

Temperaturendring

Trafikkverket var dessuten tidlig ute med å erkjenne problemet.

- Man legger løsningen på basis av temperatur. Det var kaldt og skyet da beregningen ble gjort, men så ble det plutselig 21 grader og sol. Det gjorde at olja kom opp til overflaten, og vannet i løsningen fordampet, forklarte prosjektleder Kjell Johansson i trafikkverket i fjor. Dermed fløy småstein i alle himmelretninger. Til skade for biler i alle slags bilklasser og størrelser. Aller verst var det nok for de som lykkelig hadde registrert nybil dagene før den helga, og møtte steinskuren i Sverige. Mange av de som ble rammet var på vei til den årlige fotballturneringen i Piteå.