HT sendte mandag flere spørsmål til Telenor rundt selskapets planer om å kutte over 80 ansatte ved det tradisjonsrike kundesenteret i Harstad. Vi ønsket blant annet å vite hvorfor Telenor bruker eksterne selskaper til å besvare kundehenvendelser i Canal Digital - samtidig som de har egne ansatte i Harstad som står i fare for å miste jobbene sine.
Vi ba også selskapet forklare hva de tenker om sitt samfunnsansvar, og hva Telenor kan gjøre for Harstad og de ansatte hvis kuttene gjennomføres tirsdag.
– Vi ønsker nå å avvente med å svare på spørsmål til saken har vært behandlet i styremøtet. Uansett hva beslutningen blir, er det viktig for Telenor at de ansatte i Harstad får god informasjon, og at de får den først, svarer informasjonssjef Anders Krokan.
Her er spørsmålene som ble sendt selskapet:
Noen ansatte forteller oss at Telenor har jobb til alle ved kundesenteret i Harstad hvis selskapet vil. Telenor benytter i dag et selskap som heter Sykes til å besvare kundehenvendelser for Canal Digital. Dette kan tilbakeføres til Telenor. Hvorfor gjør ikke Telenor dette?
Hvordan skal Telenor tilrettelegge for lokalsamfunnet og ansatte hvis selskapet virkelig skal sende over 80 personer ut i arbeidsledighet?
Telenor har de siste 10 årene lagt ned aktivitet i Hammerfest, Bardu, Finnsnes og kystradioen Vardø samtidig som selskapet har oppbemannet senter i sør. Hvilket samfunnsansvar skal/bør Telenor ha når det kommer til distriktene – ikke minst siden selskapet er heldigitalt og man kan sitte hvor som helst og gjøre samme jobben.
Harstad Tidende ga også selskapet muligheten til å kommentere utspillene fra stortingsrepresentant Kent Gudmundsen.
Les mer om Telenors kuttplaner i Harstad
De tillitsvalgte: – Telenors historie er ikke på vår side
Stortingsrepresentanten: – Nedleggelse i Harstad er en risiko for Telenor
Holder tett: Disse spørsmålene vil Telenor ikke svare på