HT sendte mandag flere spørsmål til Telenor rundt selskapets planer om å kutte over 80 ansatte ved det tradisjonsrike kundesenteret i Harstad. Vi ønsket blant annet å vite hvorfor Telenor bruker eksterne selskaper til å besvare kundehenvendelser i Canal Digital - samtidig som de har egne ansatte i Harstad som står i fare for å miste jobbene sine.

Vi ba også selskapet forklare hva de tenker om sitt samfunnsansvar, og hva Telenor kan gjøre for Harstad og de ansatte hvis kuttene gjennomføres tirsdag.

– Vi ønsker nå å avvente med å svare på spørsmål til saken har vært behandlet i styremøtet. Uansett hva beslutningen blir, er det viktig for Telenor at de ansatte i Harstad får god informasjon, og at de får den først, svarer informasjonssjef Anders Krokan.

Her er spørsmålene som ble sendt selskapet:

  • Noen ansatte forteller oss at Telenor har jobb til alle ved kundesenteret i Harstad hvis selskapet vil. Telenor benytter i dag et selskap som heter Sykes til å besvare kundehenvendelser for Canal Digital. Dette kan tilbakeføres til Telenor. Hvorfor gjør ikke Telenor dette?

  • Hvordan skal Telenor tilrettelegge for lokalsamfunnet og ansatte hvis selskapet virkelig skal sende over 80 personer ut i arbeidsledighet?

  • Telenor har de siste 10 årene lagt ned aktivitet i Hammerfest, Bardu, Finnsnes og kystradioen Vardø samtidig som selskapet har oppbemannet senter i sør. Hvilket samfunnsansvar skal/bør Telenor ha når det kommer til distriktene – ikke minst siden selskapet er heldigitalt og man kan sitte hvor som helst og gjøre samme jobben.

Harstad Tidende ga også selskapet muligheten til å kommentere utspillene fra stortingsrepresentant Kent Gudmundsen.

Les mer om Telenors kuttplaner i Harstad

De tillitsvalgte: – Telenors historie er ikke på vår side

Stortingsrepresentanten: – Nedleggelse i Harstad er en risiko for Telenor

Holder tett: Disse spørsmålene vil Telenor ikke svare på