Vedlikehold var ikke det temaet som fikk mest oppmerksomhet da Statens vegvesen presenterte sin handlingsplan for perioden fram til 2023. Naturlig nok, for en plan med en lang rekke nye, etterlengtede veianlegg rundt om i landet til en samlet pris på 135 milliarder kroner. Likevel var det vedlikeholdssatsingen vegdirektør Terje Moe Gustavsen sa seg mest fornøyd med. For nå kommer det omsider et betydelig løft etter mange år med forsømmelser og økende etterslep. For hull i veibanen og dårlig sikring handler om mer enn irritasjon og nedsatt fremkommelighet. Trafikkforskere levner ingen tvil om sammenhengen mellom dårlig veistandard og fatale ulykker.

For snart 17 år siden vedtok Stortinget den mye omtalte nullvisjonen for dødsulykker i veitrafikken. Da han onsdag fremla den nye handlingsplanen, oppgraderte vegdirektør Terje Moe Gustavsen visjonen til et mål. Forskjellen i ordbruk har med realisme å gjøre. Gustavsen presiserte at det er den teknologiske utviklingen som gjør det realistisk å etter hvert bringe statistikken de siste skrittene ned mot null omkomne. I et 50-årsperspektiv gir denne statistikken grunn til optimisme. Siden 1970 er risikoen for død og alvorlig skade redusert med 95 prosent.

Det nytter å drive trafikksikkerhetsarbeid. Og noe som i senere år har bidratt vesentlig til den positive utviklingen, er en stadig grundigere kartlegging av ulykkesårsakene. Kjøring i ruspåvirket tilstand og feil og mangler ved kjøretøyet ligger høyt på denne tabellen, som toppes av høy hastighet og lave kjøreferdigheter. Men mer enn hver fjerde dødsulykke skyldtes «forhold i veibildet», herunder dårlig veistandard. Følgelig trengs det fortsatt tiltak over et bredt register.

Erfaring tilsier at de siste etappene mot en nullvisjon kan være de mest ressurskrevende, enten det gjelder bekjempelse av epidemier eller ulykker. Når det gjelder trafikkulykker vil det i overskuelig fremtid være rom for menneskelig svikt. En selvkjørende, «ulykkesfri» bilpark ligger nok et stykke unna, selv om nye biler blir stadig sikrere med all sin «tenkende» elektronikk. Uansett har vegdirektøren all grunn til å fremheve arbeidet med å ta igjen forsømt vedlikehold på vei mot nullmålet.