Taksten blir 18 kroner brutto for vanlige kjøretøy, og et månedstak på 60 passeringer og timeregelen skal fortsatt gjelde. Med autopassbrikke blir prisen 14,40 kroner per passering. Elbiler skal betale halv takst.

Flertallet legger til grunn at bompengeperioden skal utvides fra 15 til 20 år.

Dette er hva politikerne lover:

Ved å finansiere nesten hele Harstadpakken, er samfunnsmålet at Harstad sentrum i 2040 skal ha et transportsystem som gir et godt bomiljø og som gjør det trivelig å gå, sykle, og å oppholde seg i sentrum.

I 2040 skal følgende effekt være oppnådd:

«Andel bilreiser skal være redusert fra 70 til 60 prosent. Riksvei 83 vil være fjernet som barriere i sentrum. Biltrafikk fra riksvei 83 i sentrum skal reduseres med 40 prosent.

Trafikk i avlastningsveier til riksvei 83 skal være redusert med 20 prosent, og det skal være mulig å sykle i hastigheter opp mot 25–30 kilometer i timen på et sammenhengende attraktivt hovedsykkelveinett.

Det skal også være full fremkommelighet og forutsigbar reisetid og regularitet for de viktigste bussrutene i byområdene.

Fremkommeligheten for biltrafikken på riksvei 83 i innfartskorridoren skal være minst like god som i dag. Fremkommeligheten på kryssende veier fra de største bolig- og næringsområdene skal være like god som på langs av riksvei 83 i innfartskorridoren».

Når saken nå blir vedtatt i kommunestyret, skal den videre til fylkestinget og til Stortinget.

Prosjektleder Hans Arne Haugland har tidligere sagt at det neppe blir aktuelt å innføre de nye takstene før januar neste år.