Ordførerne i Sør-Troms hadde besøk av politikerne på Tromsbenken fredag. Der fikk stortingspolitikerne presentert forskjellige saker som er viktige for regionen. Statens vegvesen var invitert for å fortelle om status i storprosjektet Hålogalandsvegen E10. Vegvesenet jobber nå med de første 82 kilometerne mellom Tjeldsundbru og Gullesfjordbotn som skal bygges ut med et budsjett på 8,4 milliarder kroner.

– Dette blir det største veiprosjektet i Nord-Norge, og vil være et stort løft for regionen, sa Stein Johnny Johansen, avdelingsdirektør i Statens vegvesen.

Men det er tre veibiter i endene av prosjektet, som ennå ikke er finansiert. Det er strekningen Fauskevåg-Ruggevik, Sigerfjord tunnelen – Sortland bru, og E10 øst Tjeldsundbru til Snubba.

Skjønt enige

Ordførerne i Sør-Troms regionråd var klare på at innfartsåra til Harstad nå må prioriteres.

Ordfører Torbjørn Larsen (Ap) i Kvæfjord mener det er en svakhet med Hålogalandsveg-prosjektet, at strekningen Fauskevåg-Harstad ikke ble tatt med i første del av utbyggingen, som vegvesenet jobber med nå. Han mente at politikerne til en viss grad kan takke seg selv for det.

– Men nå må vi være oppmerksomme på denne strekningen i oppfølgingen, da det er den mest trafikkerte og ulykkesbelastede strekningen, sa Larsen.

– Tromsbenken må hjelpe oss, slik at strekningen Fauskevåg-Harstad nå blir prioritert. Det var virkelig et strek i regninga at denne ikke ble med. Harstadpakken, sammen med ei oppgradering av innfartsåra, vil gi skikkelig smøring til hele regionen. Denne strekningen er såpass ulykkesbelastet og sterkt trafikkert at noe må gjøres, sa Marianne Bremnes (Ap), ordfører i Harstad.

Dag Sigurd Brustind (H), ordfører i Ibestad, mener strekningen er spesielt utfordrende på vinterstid.

– Denne strekningen er kjempeviktig for Skånland og hele regionen. Ny vei ved flyplassen kommer uansett. Det er bra standard på veien fra Tjeldsundbrua, men vi har også noen kryss på strekningen, som det bør gjøres noe med i forbindelse økt aktivitet i området, sa Helene Berg Nilsen (Ap), ordfører i Skånland.

Vegvesenet bekreftet at noe må gjøres med kryssene, men at heller ikke dette er lagt inn.

Sturla Bangstad, daglig leder i regionrådet, oppsummerte at krysset rundt Evenes flyplass vil man komme tilbake til. Han la vekt på at en etablering av opp mot tusen nye arbeidsplasser på Evenes flystasjon, vil legge press på veinettet inn til både Harstad og Narvik.

– Det vil bli pendling, selv om Forsvaret kanskje selv ikke ønsker så mye pendling. Fagskolen som skal etableres i Tjeldsund, vil også være med på å gi økt belastning på veinettet, sa Bangstad.

Trafikkfarlig

Martin Henriksen (Ap), stortingsrepresentant fra Harstad, oppsummerte med at en utbedring av denne strekningen vil styrke hele regionen som bo- og arbeidsmarkedsregion.

Vegvesenet ble utfordret av stortingsrepresentant Kent Gudmundsen (H) på hvilke strekninger som bør komme først, med tanke på trafikksikkerhet. Stein Johnny Johansen svarte at Fauskevåg-Ruggevik og Bogen-Snubba er de mest trafikkfarlige strekningene, av de tre strekningene som ikke er finansiert.

Vegvesenet har også sett på bompengepotensialet for disse strekningene, og har anslått at man kan få inn 520 millioner kroner på innfartsåra til Harstad, mens prosjektene mot Sortland og Evenes har et mindre potensiale på mellom 150 og 200 millioner kroner.

Les også: Presenterte bompengeplaner

vegvesen: Stein Johnny Johansen, avdelingsdirektør i Statens vegvesen, la fram status for Hålogalandsvegen for poltikerne i Sør-Troms regionråd og Tromsbenken fredag.