Den nye rampen er produsert i England, og montert på Evenes. For ei uke siden kunne Avinor ta den i bruk. Tilsvarende rampe har vært testet ut ved Molde lufthavn i to år.

– Det er ei stor forbedring for flyplassen. Det har vært kummerlige forhold for å gå ombord, så det er veldig bra at vi endelig har den nye rampen på plass, sier Monica A. Gundersen, leder for administrasjon og forretningsutvikling i Avinor.

Aviramp som den heter, er en stor rampe primært konstruert som en effektiv og brukervennlig metode for å få passasjerer med redusert mobilitet inn og ut av fly. Den er et alternativ til flytrapper.

– Vi har lenge slitt med å transportere passasjerer med redusert mobilitet inn og ut av flyene på en god måte. Denne trinnløse rampen er en ny og flott løsning, som er en god er erstatning for flytrappa der passasjerer tidligere måtte benytte trappeklatrer eller bæres, forteller Gundersen.

To stykker Aviramp brukes nå som entre for de store flyene Boeing 737 og Airbus, som primært går fra gate 30 og 27.

– Avinor har kjøpt inn disse og det er en ganske stor investering for oss, men vi er veldig glade for å kunne tilby passasjerene en mye mer verdig entring av flyet, sier Geir Olaf Hansen, maskinteknisk leder i Avinor.

I tillegg til at rampen er trinnløs slik at rullestolbrukere kan rulle ombord, så beskytter glassvegger mot vær og vind. Dermed får man anledning til å borde flyet litt tidligere siden passasjerene står skjermet.

Stuerne, som tidligere har kjørt til og fra flytrappa med bil, kan nå kjøre avirampen unna flyet via spaker. Rampen er laget for nordiske forhold med driv på begge jul.

De nye rampene står permanent klare ved utgangene der de brukes.

VERDIG: En litt mer verdig entre for alle passasjerer.